Máte zájem o náš newsletter?

Přihlaste se prostřednictvím formuláře k odběru tematických newsletterů. Prohlédněte si jejich archiv.

Člověk a příroda

Obecně lze říci, že předměty z oblasti Člověk a příroda jsou díky své názornosti a často používané práci s modely, obrázky a schématy pro nově příchozí žáky s odlišným mateřským jazykem relativně přístupné a mohou napomáhat v obohacování slovní zásoby.

Je podstatné si uvědomit, že předměty jako přírodopis a zeměpis sice existují téměř v každém vzdělávacím systému, obsahově však vychází z místních reálií, což může zpočátku způsobovat při výuce žáků s OMJ mnohé problémy. Jak uvádí jedna asistentka pedagoga pro žáky s OMJ: „Pracovala jsem s dívkou, které vůbec nešel zeměpis České republiky. Problém byl v tom, že to pro ni bylo hrozně abstraktní. Většina dětí běžně cestuje po Česku, a tak si pod těmi názvy vždy něco představí. Ona ne. Českou republiku vůbec neznala. Když jsem ji měla doučovat, nevěděla jsem, odkud začít.“

Proto je důležité umět tyto specifické znalosti žáků s OMJ využít. Dosáhneme tak zvýšení motivace samotných žáků, jelikož tak pro ně můžeme najít prostor, ve kterém jsou schopni se sami zapojit a dokonce vyniknout. Navíc tímto ale také obohatíme i ostatní žáky (a často i sebe) o zajímavé informace.

V následujících sekcích naleznete zajímavé rady, tipy a ukázkové materiály pro předměty přírodopis a zeměpis.

Dobrá praxe

Více k tématu

Anketa

Jak se vám článek líbil?

field_vote: 
Zatím nehodnoceno

Tento portál byl vytvořen společností META za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Logo občanského sdružení META, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Licence Creative Commons
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika