Jste zde
Asistent pedagoga - ZŠ Jižní
Iveta Vojtěchová působí již tři roky jako asistent pedagoga na ZŠ Jižní. Na starosti má integrované žáky, mezi které patří z části i žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Dříve vedla kroužek češtiny pro cizince, momentálně se ale nenaplní kapacita, proto není kroužek v současné době v nabídce. Problémem je totiž velká fluktuace cizinců - kolotoč příchodů a odchodů.
Doučování češtiny bývá buď před vyučováním, nebo po vyučování. Asistentka pedagoga chodí přímo do třídy na vybranou hodinu a tam žákům pomáhá s učivem. Pokud žáci vůbec nerozumí česky, individuálně je doučuje mimo třídu. Většinu materiálů si vytváří kopírováním například pracovních listů z prvouky. Používá pracovní listy speciálně vytvářené pomocí obrázků a učebnic pro 1. třídu, také využívá program dys.com.
Učitelé vytvářejí pro žáky s OMJ speciální zjednodušené materiály, ti s nimi pracují buď samostatně nebo s asistentem.
Nejdříve si učitelé museli na asistenty pedagoga zvykat, vnímali je jako cizí element ve třídě. Zpočátku je v hodinách ani nechtěli, odmítali je slovy "teď to není potřeba. Ředitel byl nucen vyvěsit na nástěnku, že učitelé nesmí AP v hodinách odmítat. Dnes už to vnímají jako výhodu a ulehčení své práce," říká Iveta Vojtěchová. Na hodinu se s učiteli připravují většinou společně.
Asistentka pedagoga komunikuje spíše se speciálním pedagogem než s vedením školy, jednou za 14 dní je ale porada, kde všichni probírají pokroky jednotlivých žáků. "Zjišťuje se, zda jsou všechny děti opečovávané," doplňuje Iveta Vojtěchová. Funguje to jako výměna zkušeností a jakási supervize.
Asistent pedagoga je pro děti hlavně něco jako kamarád, záchranný kruh a opěrný bod. Situaci dokresluje příhoda se dvěma H - "hlavní" a "hodná", kdy děti označily paní učitelku jako hlavní a asistentku jako hodnou. Někdy se jejich role ale vymění, což vítají všechny strany.