Bella z Moldávie

Bella pochází z Moldávie, do České republiky přišla letos na jaře, ale již doma se začala učit češtinu. Doma mluví s rodiči rodnou řečí, česky jen ve škole a na kroužcích.

Navštěvuje třetí třídu na základní škole, kde je rozšířená výuka německého jazyka. Bellina situace spočívala v tom, že přišla do nové školy v pololetí, takže její stav byl nesrovnatelný s ostatními. Bella chodí jednou týdně na doučování z ČJ a má i paní na doučování němčiny.

Bella je velmi bystrá holka, rychle se učí a věci rychle chápe. Při hodinách je velmi pilná a snaživá. Přes prázdniny sama vypracovala jeden celý sešit z němčiny. Ráda se učí a plní úkoly, chce se vyrovnat spolužákům. Neustále se snaží být první. Bella nevyslovuje CH, ale říká místo toho H. Dochází kvůli tomu k nedorozuměním jako např. tehdy, kdy Bella chtěla říct slovo CHodit, ale místo toho řekla Hodit. Spolužák ji důrazně opravil, což se Belle moc nelíbilo a reagovala na to naštvaně. Dále komolí slova, což vede k tomu, že vznikají dost, pro české děti, legrační slova jako např. brčela místo brečela. Spolužáci jsou na takovéto chyby citliví a reagují na to smíchem (ne však škodolibým), což Bellu dost irituje.

Když takové situace pozorujete, napadne vás, že i malá chyba dokáže vést k velkému nedorozumění a nebo k zesměšňujícím situacím, což dítěti není příjemné. Bella je však schopná se s tím vypořádat sama, aniž by se do toho paní učitelka jakkoli vměšovala. V takových situacích je zarážející ostrost a sebevědomé chování, které má. Je správné, když učitel nechá dítě, aby si takovou situaci vyřešilo samo?

nahoru

Logo občanského sdružení META.

Tento portál byl vytvořen společností META za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Logo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.