Jste zde
Příklad použití skupinové práce
Popíšeme zde jednu aktivitu, která probíhala jako skupinová práce, trvala 25 minut.
Téma hodiny: Sudokopytníci a lichokopytníci
Cíle aktivity:
- vyhledat důležité informace z textu,
- zjednodušit informace do výstižné poznámky,
- zapsat informace na pracovní list,
- předat informace ostatním.
Jako pomůcku pro sepsání všech informací dostali žáci klíčový vizuál ve formě tabulky, kam měli získané informace napsat.
Před rozdělením do skupin učitel vysvětlil cíl aktivity, ukázal tabulku, sdělil, že cílem je mít ji vyplněnou a dodržet postup, který je napsaný na tabuli:
- Vytvořit skupinu 1.
- Najít spolužáky se stejným textem. Vytvořit skupinu 2.
- Vyhledat 3 informace v textu.
- Napsat je stručně do tabulky.
- Najít na interaktivní tabuli vhodné zástupce, napsat je do tabulky.
- Jít zpět do skupiny 1.
- Předat ostatním informaci a zapsat do tabulky informace od ostatních.
Učitel rozdělil třídu na skupiny 1 (tzv. domovské skupiny), které záměrně zvolil stejně velké a výkonnostně vyrovnané. Každý člen skupiny dostal svůj text, který popisoval jeden řád sudokopytníků nebo lichokopytníků.
Potom každý se svým textem hledal ostatní, kteří měli stejný text. Tak vytvořili novou skupinu (tzv. expertní skupinu). V ní si každý přečetl svůj text a společně z něj vybrali 3 informace, které si zapsali do tabulky. Dalším jejich úkolem bylo mezi všemi možnými zástupci sudokopytníků a lichokopytníků vyobrazenými na interaktivní tabuli vybrat zástupce právě jejich řádu a rovněž je napsat do tabulky.
Pak se žáci vrátili zpět do skupin 1. Každý předával své informace a ostatní si je zapisovali.