Jste zde
Vyjmenovaná slova
Chodila jsem asistovat do třetí třídy, ve které byl i žák s OMJ, v češtině teprve začátečník. Probírala se vyjmenovaná slova, což je pro tyto žáky většinou učivo, které nemají šanci zvládnout. Jedná se totiž často o slova archaická, v běžné řeči nepoužívaná, a proto pro žáky s OMJ pro začátek nevhodná. Samostatnou kapitolu pak tvoří slova příbuzná, která dělají problémy i českým dětem, natož žákům s OMJ, pro něž je ohýbání slov a odvozování od kořene slova ještě dlouho „španělskou vesnicí“.
Rozhodly jsme se s učitelkou, že na to půjdeme jinak. Vybraly jsme nejběžněji používaná slova (vyjmenovaná i příbuzná) a vytvořily jsme dotazník. Žáci pak ve skupinách spolu komunikovali, vyplňovali dotazníky, a následně každý napsal informace o jednom ze svých spolužáků. Děti to bavilo, mluvily o úplně běžných věcech ze života a jen tak mimochodem si upevňovaly pravopis. Žák s OMJ se mohl bez větších překážek zapojit do komunikace, používat otázky z dotazníku a odposlouchávat odpovědi. Sám pak byl schopen za pomoci spolužáků ze skupiny zformulovat věty o své spolužačce.
Hodina měla proto dva cíle; obsahovým cílem bylo naučit se pravopis vyjmenovaných slov, jazykovým cílem pak formulovat otázky a odpovědi a napsat souvislý text. V hodině byly využity i další principy práce s žákem s OMJ(grafická podpora, prostor pro komunikaci a produkci jazyka).
Průběh hodiny, dotazník a obrázky k porozumění naleznete v přiloženém dokumentu.