Máte zájem o náš newsletter?

Přihlaste se prostřednictvím formuláře k odběru tematických newsletterů. Prohlédněte si jejich archiv.

Komunikace s dětmi bez znalosti ČJ

Pro děti, které přijely do ČR teprve před nedávnem a nemají ani základní znalost českého jazyka, jsou první dny ve škole velice obtížné. Na školách, kde již jsou žáci s podobným jazykovým zázemím, je situace o něco lepší, ale na většině škol jsou ještě stále bilingvní žáci výjimkou.
Proto je jazyková bariéra v prvních dnech po příchodu žáka největším problémem, ztěžujícím průběh integrace žáka do školy a českého prostředí obecně. Situace bude pro obě strany o mnoho jednodušší, pokud se na příchod nového žáka cizince dobře připravime. Zde jsou tipy, jak na to:

  • Pro nově příchozího žáka cizince připravíme soubor kartiček s obrázky a jednoduchými frázemi, které pomůžou identifikovat jeho základní potřeby a pocity (jestli má žízeň, hlad, potřebuje tužku, potřebuje jít na záchod, je či není v pořádku atd.) Obrázky usnadní počáteční komunikaci žáka s ostatními a pomůžou jemu, učitelům i spolužákům vyjádřit, co potřebují.

Tip: Na stránkách věnovaných globálnímu čtení http://www.globalni-cteni.cz/clanek/obrazky-z-prvniho-cteni/ naleznete různé kartičky ke stažení. Můžete z nich sestavit i komunikační slovník. Další odkazy na obrázky naleznete vpravo v zajímavých odkazech.

  • Důležitá místa na škole vybavíme nápisy i v žákově rodné řeči. V tom vám může pomoci například online slovník (google překladač).

  • Ten můžete také využít při tvorbě dvojjazyčného slovníčku základních pojmů. Základní slovní zásobu ze školního prostředí obsahují výukové materiály z tématu škola

  • Také lze požádat rodiče, popřípadě osobu ovládající mateřský jazyk příchozího, aby vám napsal či řekl základní fráze i s výslovností.

  • Novým žákům, kteří již umí číst, poskytněte dvojjazyčný slovník.

  • Obstarejte si publikace obsahující slova a fráze ze školního prostředí v mateřském jazyce žáka.

  • Při výuce buďte maximálně názorní, pro žáky bez dostatečné jazykové znalosti používejte odlišné typy úloh či odlišný způsob zadání. Žáci cizinci potřebují především praktickou a názornou podporu.

Neočekávejte zpočátku příliš mnoho. Pamatujte, že porozumění předchází mluvení a začínající žáci velice často prochází tzv. tichým obdobím(silent period), kdy pouze poslouchají a přijímají jazyk používaný okolo nich.
Buďte všímaví. Žáci nemusí být sami schopni říci vám o svých obtížích. Předvídejte jazykové potřeby a poskytujte potřebnou podporu. Nekomolte ale jazyk, pouze zjednodušujte. Dvojjazyčné knihy, slovníky a podobné publikace pomůžou novému žákovi překonat počáteční jazykovou bariéru, a navíc přinesou do třídy nový rozměr jiného jazyka a kultury.

Dobrá praxe

Anketa

Jak se vám článek líbil?

field_vote: 
Zatím nehodnoceno

Tento portál byl vytvořen společností META za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Logo občanského sdružení META, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Licence Creative Commons
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika