Máte zájem o náš newsletter?

Přihlaste se prostřednictvím formuláře k odběru tematických newsletterů. Prohlédněte si jejich archiv.

Specifické vzdělávací cíle češtiny pro cizince

Pokud do školy nastoupí žák-cizinec, který nemá dostatečnou znalost češtiny, je důležité si uvědomit, že nejprve je nutné naučit jej nebo ji komunikovat v češtině. Tomu by také měla být podřízena veškerá počáteční aktivita směrem k tomuto žákovi. Vzdělávací cíle by měly být modifikovány právě vzhledem k osvojení češtiny.

Zde jsou příklady specifických vzdělávacích cílů češtiny pro žáka-cizince:

  • seznámení se zvukovou podobou českého jazyka
  • nácvik správné výslovnosti a intonace co nejblíže jazykové normě
  • vytváření a rozvíjení slovní zásoby
  • rozvíjení dovednosti porozumět vyslechnutému sdělení a jednoduše na ně reagovat v řečové komunikaci v běžných školních a životních situacích
  • seznámení s psanou podobou českého jazyka a se vzájemnými souvislostmi psané a zvukové podoby

U ostatních předmětů by měly být cíle také zaměřeny především na rozvíjení slovní zásoby v daném předmětu, osvojování terminologie a praktické dovednosti, při kterých není jazyková bariéra na překážku.

Charakteristiku jednotlivých jazyků a jejich odlišnost od češtiny naleznete v sekci Čeština a jiné jazyky, případně u jednotlivých profilů zemí, odkud cizinci přicházejí.

Anketa

Jak se vám článek líbil?

Zatím nehodnoceno

Tento portál byl vytvořen společností META za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Logo občanského sdružení META, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.

Licence Creative Commons
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika