Jste zde
Části dne
Pracovní list s plánem lekce byl vytvořen pro žáky s různou úrovní znalosti češtiny (úkoly lze dle aktuální úrovně žáků upravovat). Využití k společné i samostatné práci. Věková skupina: 2. - 3. třída ZŠ (pro vyšší ročníky může plnit opakovací funkci)
Český jazyk: Společně s pracovním listem lze v hodinách českého jazyka využít pracovní listy Části dne – Český jazyk, zařazený na konci dokumentu. Jednotlivá jazyková cvičení jsou rozdělena do ročníků.
2. ročník – abeceda, rozkazovací a tázací věty, pravopis i, í, y, ý, slova nadřazená
3. ročník – mluvnické kategorie podstatných jmen, slovesa, vyjmenovaná slova a slova příbuzná, minulý čas sloves, souvětí (větný vzorec)
Obsahový cíl:
• Žák třídí pojmy týkající se části dne.
• Žák vyjmenuje a pojmenuje části dne, popíše denní cyklus.
• Žák se orientuje v textu.
• Žák k jednotlivým částem dne přiřazuje činnosti.
• Žák uplatňuje elementární poznatky o sobě a svém denním režimu.
• Žák vyhledá v textu klíčová slova a informace a seřadí obrázky.
• Žák spolupracuje ve skupinách při aktivitách.
• Žák nakreslí a popíše obrázek.
Jazykový cíl:
• Žák pojmenuje a zapisuje nová slova a spojí je s obrázkem, přiřazuje je k předváděným aktivitám (významem).
• Žák pojmenuje části dne a činnosti prováděné v průběhu dne.
• Žák používá 1. a 3. os. č. j. sloves denní potřeby.
• Žák na otázku Kdy? správně používá předložkovou vazbu (v poledne, v noci).
• Žák tvoří krátké věty.
• Žák zvolí vhodný pozdrav (dle situace, obrázku).
• Žák doplní slovo do věty, odpoví na jednoduché otázky.
• Žák z písmen poskládá slova z denního cyklu.
• Žák dokáže jednoduše hovořit podle obrázkové osnovy a na základě jazykových struktur z textu (dle své úrovně).
• Žák rozděluje slovesa do slovesných tříd dle češtiny pro cizince.
Slovní zásoba:
části dne, ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, noc, snídám, jdu spát, jsem ve škole, obědvám, dělám úkoly, spím, obědvám, čistím si zuby, myju se, češu se, vstávám, oblékám se, hraju si, večeřím, čtu si, dívám se na televizi, učím se, studuju;
podívej, vybarvit, doplň, vylušti, seřaď, napiš, čti, nakresli;
1. (první) osoba čísla jednotného, 3. (třetí) osoba čísla jednotného, koncovka
Jazykové struktury:
To je …, Nejdříve je …, Potom je …, Následuje …, Den začíná …, Pak je (přijde, přichází) …, Po (poledni) je …, Den končí …, Ráno (dopoledne,…) + sloveso v 1. os. č. j. (Ráno snídám.), Dobré ráno. Dobrý den. Dobré odpoledne. Dobrý večer. Dobrou noc. Ráno (dopoledne, …) + sloveso v 3. os. č. j. (Ráno vstává. Dopoledne si hraje. V poledne obědvá.), To jsem já. … je 1. osoba. … je 3. osoba.
Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.