Jste zde
Lidské tělo
S materiálem začínáme v 1. ročníku v rámci hodin vzdělávacího okruhu Člověk a jeho svět. Z pracovních listů lze vybírat úkoly a texty pro jednotlivé třídy dle náročnosti, např. v 1. ročníku se žáci seznamují s částmi lidského těla, ale v 5. ročníku popisují jednotlivé orgánové soustavy. Učivo je rozděleno dle hlavních částí těla a jednotlivých tělních soustav, žáci se seznamují se základní terminologií (klíčovými slovy), funkcemi orgánů a dále si rozšiřují slovní zásobu i pomocí encyklopedií, slovníku, učebnice apod. Pracovní listy lze používat na doplňování informací, kreslení, tvoření krátkých vět (otázek, odpovědí).
Český jazyk: Společně s pracovním listem lze v hodinách českého jazyka využít pracovní listy Lidské tělo – Český jazyk, zařazený na konci dokumentu. Jednotlivá jazyková cvičení jsou rozdělena do ročníků (2. – 5. třída).
2. ročník – skládání slov, stavba věty, rozdělení vět na slova, správné tvary po předložce
3. ročník – ukazovací zájmena, určování rodu, množné číslo, pravopis i, í, y, ý
4. ročník – pádové otázky a skloňování, jednotné a množné číslo, vyjmenovaná slova
5. ročník – mě x mně, slovesa, infinitiv, časování, přídavná jména
Obsahový cíl:
• Žák se orientuje v názvosloví oblasti Lidské tělo.
• Žák přiřazuje správně text k obrázkům.
• Žák skládá a vybarvuje obrázky a popisuje je.
• Žák vyjmenuje a popisuje části těla, funkci soustav lidského těla.
• Žák spolupracuje na zadaných úkolech se spolužáky.
• Žák vyhledá v textu klíčová slova a informace a popíše obrázek.
• Žák na základě textů a poznatků z učebnic a encyklopedií odpoví na otázky kvízu.
• Žák tvoří definice.
Jazykový cíl:
• Žák pojmenuje a zapisuje nová slova a spojí je s obrázkem (významem).
• Žák rozšiřuje slovní zásobu, zeptá se učitele na neznámá slova.
• Žák doplní slovo do věty, odpoví na jednoduché otázky.
• Žák zopakuje informace z textu na základě jazykových struktur z textu, odpovídá na otázky pomocí slovní zásoby a jazykové struktury v dané otázce.
• Žák používá slova (podstatná a přídavná jména) v patřičném pádě (1., 2., 7. pád).
• Žák používá přídavné jméno ve shodě s rodem.
• Žák na základě textu doplní tabulku, klíčový vizuál, popíše obrázek.
• Žák rozlišuje jednotné a množné číslo, používá číslovky podle rodu (př. jedna ruka).
• Žák hledá a kontroluje dvojice (obrázek, slovo) a trénuje svou paměť.
Slovní zásoba:
lidské tělo, hlava, kotník, loket, krk, prsty, zápěstí, ruka/ruce, paže, rameno/ramena, břicho, koleno, stehno, noha/nohy, lýtko, oko/oči, ucho/uši, nos, ústa, trup, horní a dolní končetina, vlasy, obličej, čelo, obočí, tvář, brada, jazyk, zuby, řasy, hrudník, prsa, záda, pupík, pas, předloktí, dlaň, zápěstí, nehet, kyčel, holeň, nárt, pata, vůle;
kost, kostra, svalstvo, svaly, šlachy, kůže, páteř, žebra, pánev, lebka, ramenní kloub, hrudní koš, kolenní kloub, pažní sval, zdvihač hlavy, prsní, břišní, stehenní, lýtkový;
orgán, orgánové soustavy, mozek, pohlavní orgány, srdce, plíce, žaludek, játra, ledviny, tenké a tlusté střevo, dýchací soustava, ústní dutina, nosní dutina, nosohltan, hrtan, průdušnice, průdušky, bránice, nervová soustava, mícha, nervy, nervový vzruch, oběhová soustava, krev, cévy, tepny, žíly, aorta, buňka, trávicí soustava, hltan, jícen, slinivka, žlučník, konečník, potrava, stolice, vylučovací soustava, tekutiny, škodlivé látky, moč, močovody, močový měchýř, močová trubice, rozmnožovací soustava, vaječníky, vajíčka, varlata, spermie, oplodnění, plod, těhotenství, vagína, penis;
přemýšlíme, pohybujeme, připevněny, ovlivňovat, ovládat, dýcháme, vdechnout, kýcháme, onemocníme, řídí, vyšle, vysílá, udělat, přijímají, pumpuje, vedou, okysličuje se, proudí, protéká, obíhá, odchází, prochází, rozkládá se, vylučuje, dozrávají, narodí, porodí, roste, vyvíjí se, bolí, uložen;
růžová, modrá, zelená, žlutá, hnědá, oranžová, černá, červená;
vápník, cement, guma, sůl, malíček, palec, nádech, litr, kapacita, švestka, mandarinka, grapefruit, meloun, zlomený, zdravý, bolavý, opálený…
Jazykové struktury:
To je/jsou …, Tady je …, Co to znamená …? Tady ne/patří …, Na obrázku je …, Máme … ruce a dvě …, Na ruce máme pět …, Klekáme si na …, To je / Jmenuje se …, Ona má … vlasy a … oči.
Kostra se skládá z …, Lidské tělo se skládá z …, … je uložen/o v …, Mozek je …, V hlavě/těle je/jsou …, Na hlavě/těle je/jsou …, Pomocí … dýcháme. Tělní soustavy jsou …, Lidské orgány jsou …, … soustava se skládá z …, Orgány … soustavy jsou …, Potrava jde z … do …, Krev obíhá z … do …, V cévách nám ne/obíhá …, Hlavní orgán oběhové soustavy je …, Orgány jsou …, K tělu nepatří …, Naše kosti jsou tvořeny z …, Na lidské ruce je zajímavé, že …, … není součástí trávicí soustavy. Těhotenství u lidí trvá …, Jedním nádechem nabereme do plic … vzduchu. Močový měchýř je velký jako …;
To je/není pravda. To je/není správně. To k sobě patří/nepatří.
Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.