Jste zde
Asistent pedagoga pro cizince
ZŠ Mezi Školami
ZŠ Mezi Školami má asistenta pedagoga pro žáky cizince již několik let. Asistent je financován přes dotační program MŠMT na financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním. U cizinců škola znevýhodnění zdůvodňuje jazykovou bariérou.
Asistentka pedagoga (AP) na této škole, Alena Klabanová, nepracuje s dětmi přímo ve třídě, ale bere si děti podle potřeby ze třídy a pracuje s nimi mimo výuku. Doučuje rusky mluvící žáky, Turky i „rozmluvené“ Vietnamce. Má jich na starosti zhruba 40, ale ne všichni intenzivně potřebují doučovat. Většinou to vychází tak, že se každému nově příchozímu věnuje tři hodiny týdně a podle potřeby pak intenzitu ubírá a věnuje ji například dětem z asijských zemí. Nejtěžší je čeština právě pro žáky ze vzdálených asijských zemí, jejichž mateřština je tolik odlišná od té naší. „Problém vidím v různosti typů jazyků vzhledem k češtině – jinak se učí češtinu rusky mluvící a jinak čínsky a jinak vietnamsky mluvící,“ konstatuje Alena Klabanová.
Cílem AP je dostat žáka cizince co nejdříve na úroveň ostatních dětí ze třídy, tj. na úroveň učiva dané třídy, a tomu jsou přizpůsobeny všechny aktivity. AP si připravuje vlastní výukové materiály, protože pro malé cizince stále není dostatek kvalitních učebnic. Alena Klabanová používá například upravené materiály češtiny pro dospělé cizince.
A spolupráce s učiteli na škole? Ze začátku byli docela nedůvěřiví k její práci a musela jednotlivé pedagogy obíhat, dnes už je spolupráce dobrá. Učitelé se informují o práci asistentky se žáky a probírají společně, co je ještě třeba udělat a doučit. „Někdy jsou ale úkoly pro cizince nesplnitelné. Jako například, aby rusky mluvící děti slyšely dlouhé a krátké slabiky. To trvá někdy hodně dlouho, než se tohle naučí,“ říká Alena Klabanová.