+420 773 304 464 info@meta-ops.cz

Jak učit ČDJ na SŠ


Chcete-li se do tématu skutečně ponořit, můžete si rovněž zakoupit online verzi naší metodiky, která mapuje celý proces vzdělávání vícejazačných žáků na SŠ, včetně 7. kapitoly, jež je věnována ČDJ.

Učíte nebo plánujete učit češtinu jako druhý jazyk (ČDJ) na střední škole? Přemýšlíte, jak to celé uchopit, aby to pro dospívající bylo co nejpraktičtější, nejefektivnější, ale aby lekce zároveň plynuly v dobré náladě a v lehkosti?
Jsme si vědomi toho, že se nejedná o snadný úkol, a proto Vám přinášíme osvědčené tipy různého charakteru:

  • Pokud je pro Vás ČDJ naprosto neprobádaný terén, prozkoumejte naše tipy pro začínající učitele.
  • Pokud hledáte inspiraci, kde vzít podklady pro úvodní určení jazykové úrovně žáků a jak k tomu přistoupit, bude vám k užitku kapitola o zjišťování jazykové úrovně.
  • Potřebujete-li se zorientovat v nabídce osvědčených materiálů, které se dají využít pro začátečníky, projděte si náš detailní soupis.
  • Často se stává, že žáci ve skupině nejsou na úplně stejné úrovni ve všech dovednostech. V kapitole o práci v heterogenní skupině najdete množství tipů, jak se s takovou situací vypořádat.
  • Jak na to, když se ve skupině objeví žáci, kteří již překonali začátečnickou úroveň, se dočtete v části ČDJ pro pokročilejší žáky SŠ.
  • Chcete-li si udělat celkový obrázek o jazykových potřebách žáka, který si češtinu osvojuje jako druhý jazyk a potřebuje se postupně přehoupnout od ČDJ k ČJL, tak aby se mohl plnohodnotně zapojit do výuky a nakonec také střední školu dokončit, prozkoumejte naše sylaby a kurikulum. Tyto materiály vám rovněž poskytnou potřebný rámec, pokud pracujete se žáky, kteří už jsou na úrovni B1 a výše.
  • Abyste mohli dodat lekcím potřebnou dynamiku, hodí se vždycky mít po ruce databázi jazykových aktivit, které pouze přizpůsobíte podle probíraného tématu.
  • Vytvořit prostředí, které je dostatečně bezpečné pro to, aby žáci vyjadřovali svůj názor a komunikovali, může být někdy oříšek. V článku Jak rozmluvit žáka s OMJ najdete nejen konkrétní tipy, jak na to, ale i praktické kartičky podporující komunikaci, které si můžete stáhnout a využívat.
  • Jak reagovat na to, když žáci nosí na hodiny češtiny nespisovné výrazy odposlechnuté na ulici, nebo jak jim vlastně ukázat, že variet češtiny existuje více než jen ta spisovná? Tipy z naší praxe a pracovní list ke stažení najdete v článku Žáci s OMJ a neformální čeština.
  • Rozvoj dovednosti psaní nás při práci provází od počátku až k velkému maturitnímu finále. Jak to udělat, abychom přípravu této královské disciplíny zpestřili a hlavně neztratili dech hned v prvním kopci, se dočtete ve článku Jak na psaní slohů se žáky s OMJ, v němž objevíte také spoustu dalších odkazů, které vás celým procesem detailně provedou.
Obrázek ilustruje, jaké jsou potřeby žáků, kteří si osvojují ČDJ. Potřebují se nejdřív zdokonalit právě v této oblasti a naučit se komunikační jazyk. V momentě, kdy se křivka láme směrem vzhůru, už je zároveň třeba, abychom je podpořili ve zvyšování kompetencí v oblasti předmětu ČJL.

Karolina Kenderová

Logo občanského sdružení META.

Portál byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a Ministerstva vnitra ČR.