Pro děti pocházející z vícejazyčného prostředí, které se teprve učí český jazyk jako vyučovací jazyk, mohou být diktáty velmi náročné. Aby tyto děti zvládly přepsat slyšený text na papír, je třeba přistupovat k diktátům postupně a zároveň jim nabídnout aktivity, které rozvíjejí nejen jejich jazykové schopnosti, ale také slovní zásobu a porozumění.
Online aktivity a nácvik doma
Než se děti dostanou k samotným diktátům, je důležité, aby si jazykové dovednosti natrénovaly prostřednictvím různých aktivit. Online platformy a hry mohou být skvělým doplňkem výuky a umožňují dětem procvičovat jazyk v domácím prostředí nebo jako alternativu k tradičním diktátům. Některé doporučené zdroje jsou:
- https://cestina.diktaty.cz/: Obsahuje různé úrovně diktátů, které mohou děti procvičovat doma.
- https://www.umimecesky.cz/: Nabízí širokou škálu aktivit, včetně poslechového nácviku jednotlivých slovíček (https://www.umimecesky.cz/poslech-slov).
Tato online cvičení pomáhají dětem seznámit se s psaním a rozuměním textu v českém jazyce, a to hravou formou. Vhodné jsou i různé formy aplikací a her, které mohou děti využívat k procvičování pravopisu a slovní zásoby.
Běhací diktáty jako začátek
Jednou z osvědčených metod pro začátečníky jsou tzv. běhací diktáty. Tato aktivita zahrnuje rozmístění kartiček s texty po třídě. Na začátku mohou kartičky obsahovat pouze jednotlivá slova, později se přidávají věty. Úkolem dětí je přečíst text na kartičce, zapamatovat si ho, vrátit se k lavici a text napsat na papír. Můžete je najít na internetu, nebo si je vyrobit sami (pomocí samolepicích bločků). Ideální je, pokud máte ve škole asistenty pedagogů, kteří pomohou pomůcky vyrobit.
Proč jsou běhací diktáty užitečné?
- Pohyb a aktivita: Děti nejsou pasivně usazené, ale aktivně se pohybují po třídě, což je baví a motivuje k učení.
- Rozvoj slovní zásoby: Kartičky mohou být doplněny o ilustrace, které pomáhají dětem lépe pochopit obsah textu a rozšiřují jejich slovní zásobu.
- Postupná náročnost: Zjednodušení textů na začátku pomáhá dětem získat sebedůvěru a postupně zvládat složitější texty.
Individuální přístup k diktátům
Pokud začne být dítě schopné psát diktáty, je třeba volit úroveň obtížnosti podle jeho znalostí a schopností:
- Pro začátečníky: Nabídněte předtištěný text s vynechanými písmeny, které dítě doplňuje
Je dobré si uvědomit, že pro vícejazyčné děti je těžké, naučit se novou abecedu. I po delší době si stále děti mohou plést písmena, například u dětí s ukrajinštinou je častá záměna písmen Y-U, G-H.
- Pro pokročilejší: Můžete vynechat celá slova, která děti doplní podle diktátu.
- Pro pokročilé: Po nějaké době bude dítě schopno napsat celý diktát samostatně.
Vysvětlení principu celé třídě
Je důležité, aby všechny děti ve třídě pochopily, že každý začíná na jiné úrovni. Pro někoho je výzva doplnit písmenka, zatímco jiný dokáže napsat celý text. Tato otevřenost a podpora ve třídě vytváří prostředí, kde se děti cítí bezpečně a motivovaně, zároveň si ale nekonkurují.
Jak na délku samohlásek
U dětí pocházející z vícejazyčného prostředí je obtížné rozeznávat délku samohlásku (a to i po letech). U diktátů pomáhá používat signalizaci dlouhých a krátkých tónů, třeba pomocí bzučáku.
Pozitivní přístup k opravám
Děti, které se teprve učí český jazyk, mají při psaní diktátů mnohdy větší obavy než jejich spolužáci. Červeně podtržený text plný chyb může snadno vést k pocitu neúspěchu a ztrátě motivace. Proto je důležité přistupovat k opravám citlivě a hledat způsoby, jak podpořit jejich snahu a pokrok.
Namísto zdůrazňování chyb je dobré zaměřit se na to, co se dítěti podařilo. Například můžete pochválit:
- Správně napsaná slova nebo části vět.
- Dobrou snahu o zachycení správného významu nebo gramatické struktury.
- Zlepšení oproti předchozímu diktátu.
Namísto podtrhávání všech chyb červenou barvou zkuste použít barvu jinou. Zelená nebo modrá působí méně stresujícím dojmem než červená. Můžete také nechat dítě, aby samo přišlo na správné řešení s pomocí.
Práce s úspěchy a zpětnou vazbou
Pokud se dítěti podaří text opravit, pochvalte ho za zlepšení. Je důležité, aby dítě mělo pocit, že pokrok je ceněný, i když ještě neovládá vše dokonale.
Příklady zpětné vazby
- „Dnes jsi napsal/a více správných slov než minule, to je skvělé!“
- „Tento diktát byl těžší, ale vidím, že jsi se moc snažil/a.“
- „Podívej, tady jsi správně použil/a tvrdé y, to je velký pokrok!“
Cílem oprav není jen ukázat, co je špatně, ale především povzbudit dítě v dalším učení. Citlivý přístup k opravám pomůže vícejazyčným dětem získat sebedůvěru, chuť pokračovat a radost z postupného zlepšování. Učení českého jazyka je pro ně cesta plná výzev, ale také příležitostí k růstu. S vaší podporou tuto cestu zvládnou mnohem snáze.
Text byl vypracován s pomocí ChatGPT, asistent vyvinutý OpenAI
Obsah článku