Vykořenění a reakce na ně
„Když jsem přijela do Čech, snad celý první rok jsem si připadala jako v bublině. Nemohla jsem z ní ven a nikdo do ní nemohl za mnou. I když jsem přes bublinu všechno viděla a slyšela, …
Zobrazit víceMetodické texty k začleňování a vzdělávání vícejazyčných dětí a žáků rozdělené podle dílčích témat. Vyberte si jeden nebo více tematických štítků pro oblast Vašeho zájmu.
„Když jsem přijela do Čech, snad celý první rok jsem si připadala jako v bublině. Nemohla jsem z ní ven a nikdo do ní nemohl za mnou. I když jsem přes bublinu všechno viděla a slyšela, …
Zobrazit víceMateřské školy mohou otevřít jazykový kurz pro skupinu vícejazyčných dětí, který povede někdo z pedagogů MŠ či externí pracovník (expert na výuku češtiny jako druhého jazyka). …
Zobrazit víceV České republice se ve školním roce 2022/23 vzdělávalo na všech typech škol 162 256 …
Zobrazit víceDětem s OMJ bývá odklad školní docházky doporučován často kvůli nedostatečné znalosti českého jazyka. Pokud je ale u dítěte zřejmá školní zralost, neměla by být znalost českého …
Zobrazit víceKanadský pedagog a badatel Jim Cummins vyvinul teorie a modely, které nám mohou pomoci pochopit vzájemné působení mezi jazykovým rozvojem v kognitivní a v akademické oblasti. Cummins přejal …
Zobrazit víceTak jak se všichni učíme mateřský jazyk, musí se žáci s OMJ naučit, jak správně a vhodně používat i svůj druhý jazyk, tj. češtinu. Přestože proces učení jazyku může být …
Zobrazit víceAčkoliv se v legislativě stále používá termín žáci cizinci (např. §20 školského zákona) a místy také žáci s neznalostí vyučovacího jazyka, či nedostatečnou znalostí …
Zobrazit vícePřinášíme vám zkušenost jedné základní školy z Helsinek, která usiluje o vícejazyčné a multikulturní školní prostředí. Zprostředkovala ji odborná pedagožka Leeni Siikaniemi z …
Zobrazit víceNásledující strategie slouží jako průvodce učitelům, nabízí různé možnosti podpory vícejazyčných dětí s odlišným při jejich osvojování češtiny jako druhého jazyka. …
Zobrazit víceAby se děti mohly dobře soustředit na učení, je důležité, aby jim ve třídě spolu bylo dobře, aby tam nepanovalo napětí, aby vůči sobě neměly přílišný ostych, aby se všechny …
Zobrazit více