Nastavení týmu ŠPP – Jak nastavit nebo vzkřísit školní poradenské pracoviště?

Jak ve škole nastavit poradenské služby, aby byly dosažitelné pro všechny? Stručněji na tuto otázku odpovídá naše infografika, která uvádí osm důležitých bodů, na něž je třeba pamatovat. Tento článek nabízí na dané téma ucelenější pohled z vícero stran.

Z pohledu vedení školy

Za fungování školního poradenského pracoviště zodpovídá ředitel/ka školy.

Na co je dobré myslet v souvislosti s fungováním ŠPP?

  • strategie, koncepce, vize školy – Víme, kam směřujeme?
  • specifika školy – Známe svoji školu a její potřeby? (kolik máme vícejazyčných dětí, celkově dětí s SVP, specifika umístění školy např. vzhledem ke komunitám s migrační zkušeností, skladbě obyvatel apod, vybavení a možnosti školy z hlediska prostoru i personálu..)
  • možnosti i limity – Na koho se můžeme obrátit? (spolupráce v regionu s PPP, SPC, SVP, s integračními centry, s úřady, s neziskovými organizacemi, financování aj.)

Co je třeba také zvážit vzhledem k obsazení ŠPP?

  • Kolik členů a jaké naše ŠPP potřebuje? Kdo bude vedoucí/koordinátor ŠPP?
  • Jsou členové ŠPP jen formální role či opravdu svoji roli aktivně vykonávají?
  • Jsou to odborníci? Potřebují další vzdělávání?
  • Mají členové ŠPP prostor a čas na vykonávání své role? Jsou náležitě ohodnocení?
  • Mají podporu vedení školy? Jak o ně můžeme pečovat?

Co vedení školy potřebuje?

 

Školní poradenské pracoviště je tým poradenských pracovníků, kteří pro svou náročnou práci potřebují dobré podmínky. Pokud má ŠPP podporu od vedení školy a vzájemně spolu komunikují o tom, co se v ŠPP a ve škole děje, svou roli může vykonávat snáze a efektivněji. Vedení školy se na své ŠPP potřebuje spolehnout a vědět, co potřebuje. Je tedy nezbytné členům ŠPP nastavit takové podmínky, aby svoji roli mohli opravdu pečlivě vykonávat.

Z pohledu školního poradenského pracoviště

Pro usnadnění fungování ŠPP by měl být jeden z jeho členů pověřený vedením ŠPP. Vedoucí pak odpovídá za chod a fungování celého ŠPP, např. svolává schůzky, dává podněty vedení školy, koordinuje činnosti jednotlivých členů aj.

Na co je tedy dobré myslet uvnitř ŠPP?

  • Máme jasně stanovené role v týmu? (rozdělení témat/agend mezi členy ŠPP)
  • Víme přesně, co kdo v ŠPP dělá?
  • Jak máme nastavené schůzky, sdílení členů ŠPP (pravidelné, efektivní)?
  • Jaká je spolupráce ŠPP uvnitř školy i vně (s dětmi, učiteli, rodiči, externími org.)
  • Jak je konkrétně nastavená podpora pro děti, učitele, rodiče?
  • Jak nám aktuálně ve škole funguje ŠPP?
  • Máme program ŠPP? Je aktuální a funkční?
  • Jak máme nastavenou komunikaci v týmu?
  • Jak máme nastavenou spolupráci a komunikaci s učiteli, dětmi a rodiči?
  • Jak umíme podpořit učitele, nabídnout podporu, pomoc?
  • Jak se nám daří mapovat/zachytávat varovné signály v kolektivech/u jednotlivců?

Co ŠPP potřebuje?

Zárukou dobře fungujícího poradenského pracoviště školy není počet jeho členů ani velikost školy nebo umístění ve velkém městě. Malé ŠPP může být skvěle fungující, stejně jako velké a početné ŠPP může být zcela nefunkční. Je to vždy o lidech, o jejich motivaci a chuti něco dělat nebo změnit. Pevná spolupráce, vzájemná podpora mezi členy ŠPP a proaktivní přístup jednotlivých členů je pro efektivní fungování ŠPP nezbytná. Stejně jako dobře nastavené vztahy s učiteli, vedením školy, dětmi a rodiči.

Z pohledu učitelů

Podpora učitelů od jednotlivých členů ŠPP je zcela zásadní. Pokud je spolupráce ŠPP a učitelů dobře nastavená, nejsou učitelé na vše sami. Od ŠPP aktivně přichází velká pomoc a podpora. ŠPP pomáhá učitelům s nastavováním, realizací a vyhodnocováním podpůrných opatření vícejazyčných dětí a dětí s SVP, s diagnostikou, klimatem tříd, začleňováním (nejen) vícejazyčných dětí do kolektivu, náročným chováním dětí, komunikací s rodiči, s ŠPZ, s OSPOD aj. ŠPP by se však také mělo podílet na psychohygieně učitelů a prevenci syndromu vyhoření. Třeba už jen tím, že učitele dokáže vyslechnout a podat jim pomocnou ruku.

Co učitelé potřebují?

Učitelé potřebují vědět a rozumět, k čemu jim je ŠPP prospěšné, aby mohli spolupráci s jednotlivými členy ŠPP vnímat opravdu jako pomoc. Potřebují vědět, na kterého člena ŠPP se mohou obrátit, s čím a proč. Zejména však potřebují podporu a pochopení ze strany ŠPP a pocit vzájemné důvěry.

Z pohledu (nejen) vícejazyčných dětí a jejich rodičů

V rámci poradenských služeb na škole je nezbytné, aby všechny děti i jejich rodiče rozuměli, k čemu ŠPP na škole je, kdo jsou jeho členové a na koho se s čím mohou obrátit. Měli by také vědět, že na poradenské služby mají nárok všechny děti i rodiče, když je potřebují. Včasné vyjasnění vzájemných očekávání často usnadní spolupráci i komunikaci a pomáhá předejít zbytečným nedorozuměním a nepochopením. Pokud chtějí členové ŠPP vícejazyčné děti a jejich rodiče motivovat ke spolupráci, musí být vnímaví a pozorní a aktivně se o ně zajímat s ohledem na jejich specifické individuální potřeby.

Co (nejen) vícejazyčné děti a jejich rodiče potřebují?

Pro vícejazyčné děti a jejich rodiče je tedy nezbytné, aby poradenskému systému školy opravdu rozuměli a neměli strach se na ně obrátit. Dětem i rodičům k lepšímu pochopení velmi pomůže, když škola vytvoří informační letáky v různých jazycích, pořádá informační schůzky pro rodiče či individuální konzultace za přítomnosti tlumočníka (např. z NPI). Všechny potřebné informace o fungování ŠPP se mohou shromažďovat na nástěnce ŠPP. Ta obsahuje např. vymezení agend jednotlivých členů (tedy co kdo má na starost), jména a fotografie konkrétních členů ŠPP, jejich kontakty a kde je najdou či kontakty na další externí organizace aj. Všechny tyto informace by měly být srozumitelné a jednoduché (infografiky, obrázky, piktogramy), případně přeložené do více jazyků. V neposlední řadě vícejazyčné děti a jejich rodiče potřebují přijetí, podporu a pochopení ze strany ŠPP a pocit vzájemné důvěry.

Vzájemná podpora, pochopení a spolupráce uvnitř školy přispívá k dobrému klimatu školy. Vedení školy by mělo být pečující, motivující a podporovat členy školního poradenské pracoviště a učitele. Ti pak mohou pečovat, motivovat a podporovat děti a jejich rodiče. Motivaci k učení (nejen) vícejazyčným dětem zvýší pocit přijetí, pochopení, podpory a bezpečného prostředí. O to vše se stará, spolu s celým týmem školy, školní poradenské pracoviště.