Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro SŠ slouží jako opora pro ty, kteří učí ČDJ na středních školách, doučují či asistují vícejazyčným žákům. Ne vždy se totiž v této situaci ocitají plánovaně, často se rekrutují z řad učitelů češtiny či cizího jazyka, což jim však samo o sobě nedává automatické znalosti o principech výuky ČDJ (viz kap. 7 Učíme češtinu nejen v češtině).
Kurikulum doprovází a rozšiřuje sylaby ČDJ a soupis konverzačních témat. Zevrubněji popisuje témata zařazená do sylabů a zároveň je zasazuje do celkového kontextu. Na základě toho si čtenář může ujasnit, jak jsou jednotlivé elementy mezi sebou propojeny a proč.
Co je obsahem kurikula a na jaké úrovni
Obsah kurikula, potažmo sylabů, navazuje na učebnici Levou zadní I. Vycházíme z předpokladu, že úplný začátečník, získá potřebné znalosti ČDJ právě z této učebnice a doplňkových materiálů. Ta ovšem končí na úrovni A1-A2, kde vzniká “šedá zóna”. Nastoupí-li na střední školu žák, který trochu česky umí, potřebujeme jiný postup než na běžných kurzech češtiny jako cizího jazyka. Chceme s ním rozvíjet běžné dovednosti podle učebnic pro úroveň B1, to ano. Zároveň však usilovně pracujeme na tom, aby se ČDJ postupně přibližovala k obsahu předmětu Český jazyk a literatura.
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro SŠ se dělí podle jednotlivých ročníků střední školy. Každý z nich má svou orientační úroveň, na které by se žáci měli na počátku roku pohybovat. Úroveň je pouze orientační ukazatel, neboť pokud výuka probíhá ve vícečlenné skupině, není možné spoléhat na jednotnou úroveň všech zúčastněných. Nehledě na to, že ani každý jeden žák nemusí mít všechny řečové dovednosti stejně silné.
Popis jednotlivých částí kurikula češtiny jako druhého jazyka pro SŠ
V části Analýza situace se na jazykové výzvy daných ročníků díváme perspektivou žáka a popisujeme, co je pro něj klíčové. Jakkoliv by bylo lákavé veškeré dovednosti začít rozvíjet již od prvního ročníku, jsme zastánci postupného nabalování. Tak se vybudují solidní základy, které žákovi umožní další jazykový rozvoj.
Část Cíle se zaměřuje na to, co by si měl žák osvojit z pohledu učitele. Jednotlivé cíle se pak odvíjejí od konkrétních témat v sylabu.
Popis sylabu obsahuje stručnou deskripci toho, čím jsou konkrétní jazykové cíle pro daný ročník typické. Priority se totiž v průběhu celých čtyř let postupně přelévají od základů ČDJ přes postupné přibližování k ČJL až po požadavky jednotlivých částí maturitní zkoušky z ČJL. Jak vyplývá z popisu, adresátem kurikula jsou primárně učitelé ČDJ ze škol s maturitními obory, avšak jako inspirace možného postupu může posloužit i učitelům žáků z nematuritních oborů.
Za gró celého kurikula pak můžeme považovat části Řečové dovednosti a Vybrané řečové roviny. V nich zevrubně popisujeme to, co se v samotných sylabech objevuje ve formě stručného výčtu témat. Jednotlivé jevy jsme vybrali z hlediska potřebnosti a toho, jak odpovídají jednotlivým úrovním pokročilosti. V opětovném zařazování některých jevů napříč různými ročníky reflektujeme jak jejich obtížnost, tak nutnost bezproblémového ovládnutí. Někde tedy učitele přímo vedeme k tématům, ke kterým je dobré se vracet, ale tento seznam mohou pak oni sami individualizovat na míru danému žákovi nebo skupině. Jednotlivé výzvy se zcela jistě mohou lišit např. podle toho, zda je mateřský jazyk žáka slovanský či neslovanský, a proto nepovažujeme kurikulum za jedinou správnou cestu k cíli, ale řekněme za takovou první orientační tabuli s mapou, která “unavenému turistovi” alespoň naznačí směr.
K čemu může kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro SŠ sloužit
Kurikulum a sylaby se primárně využívají jako podklad pro výuku ČDJ, s touto motivací jsme je sepsali a testovali. Mohou však rovněž posloužit jako inspirace např. v situacích, kdy potřebujeme nově příchozího žáka, který už má nějakou znalost, diagnostikovat a naplánovat další postup jazykové podpory. Situaci mírně/středně pokročilých žáků totiž považujeme za velmi ošemetnou, neboť se můžeme snadno nechat ukolébat dojmem, že už přece něco umějí. Při letmém pohledu na seznam témat však jasně vidíme, že prostor pro společnou práci i v tomto případě zůstává poměrně rozsáhlý.
Obsah článku