Obsahový cíl:
– Žák vysvětlí, co je to potravní řetězec;
– schematicky znázorní jednoduchý potravní řetězec;
– logicky řadí průběh potravního řetězce a vymýšlí další příklady;
– klasifikuje zvířata podle zdroje potravy;
– rozlišuje masožravce/býložravce/všežravce/hmyzožravce, uvádí jejich příklady;
– orientuje se ve složení potravní pyramidy, dokáže zařadit vybraná zvířata mezi konzumenty, producenty a rozkladače;
– rozumí významu rostlin a zvířat pro ekosystém;
– diskutuje o možných vztazích mezi člověkem, zvířaty a rostlinami;
– rozlišuje symbiózu, predaci a parazitismus, dokáže konkrétní příklady vztahů zařadit do těchto kategorií.
Jazykový cíl:
– Žák doplňuje a spojuje slovní zásobu;
– spojuje části vět k sobě;
– na základě obrázku popisuje potravní řetězec;
– doplňuje věty;
– na základě předchozího porozumění textu vysvětluje odborné termíny a uvádí příklady;
– diskutuje se spolužáky.
Slovní zásoba:
potravní řetězec, potrava, organismus, zajíc, obilí, brouk, vlk, myš, liška, ještěrka, orel, potravní vztahy, býložravec, masožravec, hmyzožravec, všežravec, kráva, koza, člověk, pes, zajíc, prase, jelen, kočka, slepice, ježek, lev, myš, kůň, tygr, krtek, medvěd, energie, živiny, potravinová pyramida, konzument, producent, konzumovat, produkovat, rozkladač/reducent, rozkládat, fotosyntéza, kyslík, oxid uhličitý, dýchat, vztah, symbióza, predace, predátor, kořist, parazit, parazitismus, cizopasník, hostitel
Jazykové prostředky:
…žere-žerou…, …jí…, to je potravní řetězec, je to býlo/maso/hmyzo/všežravec, …potřebuje…, aby…, získávají…, …jsou obsaženy v…, …konzumuje, umí produkovat, rozkládá, přenáší…, loví…, pomáhá…
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.