Náboženství v české historii

Obsahový cíl:
– Žáci se seznámí s několika historickými událostmi v českých dějinách, v nichž hrálo hlavní roli náboženství.
– Žáci vyhledávají v textu klíčové informace, které poté předávají ostatním žákům ve skupině.
– Žáci jsou schopni stručně popsat jednotlivé epochy s důrazem na klíčové události.

Jazykový cíl:
– Žáci si doplňují slovní zásobu k tématu.
– Žáci hledají opozita.
– Žáci na základě porozumění textu odpovídají na otázky a doplňují myšlenkovou mapu v expertních skupinách.
– Žáci své poznatky z expertních skupin předávají domácím skupinám.
– Žáci doplňují vhodná slova do textu.
– Žáci formulují definici některých slov.
– Žáci zařazují vybraná slova do slovních druhů.
– Žáci vyhledávají v textu klíčové informace, zapisují je do tabulky.
– Žáci spojují části vět a přepisují je.

Slovní zásoba:
přijímání, podobojí, papež, vzrůst, kalich, kříž, defenestrace, radnice, vězení, radikální, dědictví, intrika, nařízení, vojevůdce, mše, šlechta x plebs/měšťan, stoupenec, vzdělaný x nevzdělaný, víra, majetek, konvertovat, odpůrce, muslim, křesťan, zákon, respektovat x nerespektovat, šéf, armáda, dědictví, liturgie, protestant, jezuité, rekatolizace, emigrace, kontinent, kompromis, extrém

Jazykové prostředky:
…začal proces…, …přišli/přinesli z Řecka…, založili město…, sloužili mši v/e…, zakládali…, nebyli katolíci…, byli stoupenci…, …vítězili díky…, vytvořili…, byla nejhorší válka…, začala…, se rozdělili…, chtěli za hříchy tresty

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu [Click with school](http://meta-ops.cz/projekty#velux).