Obsahový cíl:
– Žák rozlišuje pitnou a užitkovou vodu, je schopen určit, kdy se jaká používá.
– Žák dokáže stručně popsat správný postup čištění vody.
– Žák zná zdroje odpadních vod, dokáže stručně popsat cestu vody z domu až zpět do řeky.
– Žák dokáže popsat, jak dochází ke znečištění vody.
– Žák rozliší různé druhy znečištění vod, včetně příkladů největších ekologických katastrof v minulosti.
Jazykový cíl:
– Žák doplňuje slovní zásobu k obrázkům a vysvětlení.
– Žák doplňuje do textu chybějící slova.
– Žák na základě porozumění textu řadí věty do správného pořadí.
– Žák formuluje popis procesu čištění vody.
– Žák na základě porozumění textu odpovídá na otázky.
– Žák převádí slovesa na podstatná jména.
– Žáci mezi sebou diskutují o ekologických katastrofách.
Slovní zásoba:
pitná/užitková/odpadní voda, řeka, podzemí, přehrada, studna, tekutina, vločky, chlor, laboratoř, trubky, nádrž, dno, špína, nečistota, bakterie, kanalizace, čistírna odpadních vod, katastrofa, znečištění, ropa, ropný vrt, tanker, tsunami, radiace, zemětřesení, poušť, přítok, záliv, rtuť, důsledky, zalévat, prát, pít, sprchovat, mýt, čistit, znečistit, zničit, splachovat, havárie, hnojiva, únik, vodní tok, továrna
Jazykové prostředky:
…vyčistí…, teče…, dopadají na…, …odtéká…, …přidá…, …spláchne…, …se vypouští do…, ke znečištění dochází…, …způsobí smrt…, …způsobilo smrt tisíců lidí…, …ztroskotal…, …zabila…, …začala unikat…, …se zmenšilo…, …vypustila…, …zapálili…, …zasáhlo zemětřesení/tsunami, …se dostalo velké množství…, …znečišťuje…, nejčastější příčinou znečištění je…, velký problém způsobují…, …vytékají…, vyčištění toků je…
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.