Příprava SŠ před nástupem žáka

Přechod na střední školu je pro každého žáka náročný: mění se místo a prostředí, kolektiv, učitelé, přístup ke studiu, přibývá praktická výuka. Kromě toho v této době mladí hledají vlastní identitu a své místo ve společnosti. Pro žáky s OMJ je vstup na SŠ ztížen navíc jazykovou a kulturní bariérou či možným pocitem vykořenění či ztráty identity.

Důležitá je proto spolupráce celého pedagogického sboru a příprava třídního kolektivu, která často může rozhodnout o tom, jak se bude žák v nové škole cítit, jak bude motivován a jak se mu bude celkově dařit. Jak tedy můžeme proces začlenění žáka s OMJ usnadnit? Co můžeme jako škola připravit ještě před nástupem žáka s OMJ na naši SŠ?

10 tipů na přípravu školy před nástupem žáka s OMJ

1) Týmová práce

Určíme si na naší škole osobu nebo tým, který se stará o žáky s OMJ po dobu studia (třídní učitel, výchovný poradce, koordinátor inkluze, učitel ČDJ…). Určený tým spolupracuje s vyučujícími na tvorbě, úpravách a průběžném vyhodnocování plánů podpory (PLPP, IVP), zároveň mezi nimi probíhá pravidelná komunikace ohledně individuálního pokroku a potřeb jednotlivých žáků s OMJ.

2) Kdo k nám přichází?

Při nástupu žáka zjišťujeme potřebné informace od rodičů i žáka (kromě běžných informací např. vzdělávací historie, rodinné zázemí, okolnosti migrace, znalost češtiny, jak s rodinou komunikovat aj.). Speciálně klademe důraz na správnou výslovnost jména a preferenci v oslovování (nepředpokládáme, že naše spontánní volba oslovení bude žákovi vyhovovat). Domluvené oslovování aktivně používáme a doporučujeme vyučujícím i spolužákům.

Informujeme všechny zaměstnance školy o nástupu žáka, který nebude umět (dobře) česky a bude potřebovat pomoc s orientací a podporu při komunikaci i výuce. Jako vzdělávací instituce přistupujeme k žákům s OMJ i jejich rodinným příslušníkům bez předsudků a zároveň respektujeme a oceňujeme jejich kulturní a jazykové odlišnosti.

3) Komunikace

Žákovi a jeho rodičům předáme písemně a srozumitelně (ideálně v mateřštině) potřebné informace o škole (harmonogram školního roku, pravidla školy, potřebné pomůcky k zakoupení, důležité kontakty aj.). Využít lze vícejazyčné dokumenty a formuláře META, případně lze nechat přeložit vlastní materiály či využít možnosti tlumočení (NPI ČR, NNO…). Před zahájením vzdělávání si s rodiči domluvíme oboustranná pravidla komunikace – jak často, v jakých případech a jakou formou budeme vzájemně komunikovat.

4) Seznámení se školou

Snažíme se najít žákovi s OMJ mezi spolužáky buddy (patrona/patrony), kteří mu pomáhají v orientaci ve škole, ve výuce, v kolektivu atd. Žák s OMJ tak ví, na koho se může v případě potřeby obrátit. Zajistíme, aby byli žáci s OMJ určenou osobou (buddy, třídní učitel, koordinátor…) provedeni po škole, prakticky srozuměni s rozvrhem hodin a pravidly školy apod. Pro lepší orientaci připravíme také plánek školy a školních budov (nejlépe s obrázky), ideálně ve velkém i kapesním formátu.

5) Slovníky a překladače

Zajistíme, aby měl žák ve škole k možnému využití nějakou formu slovníku: běžný překladový slovník, elektronický překladač či přístup k online překladači v telefonu/na počítači/na tabletu (jeho využívání v hodinách máme ošetřeno také ve školním řádu). Informujeme učitele o možnostech využití tematických překladových slovníčků a výhodách tvorby vlastních slovníčků do předmětů. Zjistíme si, zda náhodou nemáme v pedagogickém sboru osobu, která umí žákův mateřský jazyk (učitelé jazyků, rodilí mluvčí, dvojjazyční asistenti, jazykoví nadšenci) a může tak pomoci s tlumočením či překlady.

6) Čeština jako druhý jazyk (ČDJ)

Promyslíme,jakým způsobem zajistíme a zorganizujeme výuku ČDJ pro žáka, z čeho ji budeme financovat a kdo ji bude učit. Zajistíme také materiály pro výuku ČDJ (učebnice či pracovní listy a další pomůcky). Případně předáme informace o možnostech kurzů češtiny mimo školu.

7) Bezpečnost práce srozumitelně

Zajistíme, aby byli žáci s OMJ v rámci praktické výuky proškoleni v bezpečnosti práce a ochraně zdraví jim srozumitelnou formou. Nejen s vyššími ročníky můžeme společně připravit grafické letáky, instruktážní videa, foto seriál, praktické ukázky apod.

8) Třídní kolektiv

Připravíme třídní kolektiv na příchod nového žáka. Zároveň dlouhodobě podporujeme začleňování žáků s OMJ vhodnými adaptačními aktivitami, které podporují vytváření přátelských vazeb a respektující atmosféry ve třídě. Umíme pracovat s odlišností v rámci třídy, pracujeme na soudržnosti kolektivu, vytváříme společná pravidla třídy.

9) Materiály do výuky

Ještě před nástupem žáka s OMJ na SŠ motivujme pedagogy k přípravě alespoň pár základních výukových materiálů pracujících se základní slovní zásobou pro jednotlivé předměty. Inspiraci lze nalézt v již vytvořených pracovních listech.

10) Vzájemná podpora

Předejme pedagogům informace a metodickou podporu, jak žáka s OMJ zapojit do výuky jednotlivých předmětů. Doporučujme jim vzdělávací semináře METY, které jim ukážou, jak pracovat s žáky s OMJ. Tím jim umožníme inspirovat se od jiných pedagogů. Sdílejme si vytvořené materiály ve škole mezi sebou, podporujme se jako kolegové vzájemně. Zkrátka, dejme si vědět, co nám nejlépe funguje.

Doplňující články