Přívlastek

Výukový materiál je především určený pro výklad větného členu Přívlastek, pro procvičení a opakování ve všech ročnících ZŠ. Žák s OMJ se stejně jako zbytek třídy seznamuje s přívlastkem, ale zároveň si rozšiřuje slovní zásobu, fixuje si shodnost rodu a pádu u slovních spojení shodného přívlastku, předložkové vazby a pády u neshodného přívlastku. Některá cvičení a aktivity jsou proto určena právě jemu (např. postup pro určování přívlastků, slovníček). Pracovním listem lze navázat na předchozí hodinu/hodiny slohové výchovy na téma Pozvánka, protože oba materiály vychází ze stejného jazykově podnětného textu, ale rovněž je možné jej využít samostatně.

Obsahový cíl:
• Žák rozvíjí podstatné jméno o přívlastky.
• Žák definuje přívlastek tak, že vyjadřuje vlastnost podstatného jména, že „rozvíjí podstatné jméno“.
• Žák definuje druhy přívlastku a vyjmenuje způsoby vyjádření včetně příkladů.
• Žák aktivně pracuje s přívlastky.
• Žák hledá v textu přívlastky, zdůvodní svůj výběr, ptá se na přívlastek otázkami.
• Žák vymyslí příklady podle zadaného způsobu vyjádření.
• Žák uvede příklady shodného a neshodného přívlastku, vyhledá příklady v textu.
• Žák určuje shodné a neshodné přívlastky, tvoří přívlastky, mění přívlastky z neshodného na shodný a naopak.

Jazykový cíl:
• Žák v textu vyhledá přívlastky.
• Žák rozumí, že přívlastek vyjadřuje vlastnost podstatného jména (Jaký? Který? Čí?).
• Žák rozlišuje rod tázacích zájmen Jaký? Který? Čí?
• Žák vyjmenuje a určí formy vyjádření přívlastku.
• Žák rozlišuje mezi shodným a neshodným přívlastkem.
• Žák aktivně pracuje s přívlastky.
• Žák komunikuje a domlouvá se se spolužákem při aktivitách.
• Žák vyhledá ve třídě podstatné jméno ke svému přívlastku, přiřadí jej dle správného slovního pořádku.
• Žák aktivně používá slovník k tvorbě nových přívlastků.
• Žák se zeptá učitele v případě neporozumění, popř. neznámé slovo vyhledá ve slovníku.
• Žák přiřadí obrázek a slovo (přívlastek).
• Žák najde dvojici (přívlastek shodný – přívlastek neshodný).
• Žák rozvíjí slovní zásobu.
• Žák si tvoří slovníček.

Slovní zásoba:
přívlastek, Jaký/Jaká/Jaké?, Který/Která/Které?, Čí?, rozvíjí, rozvíjející větný člen, tázací zájmeno, přídavné jméno, podstatné jméno, zájmeno, číslovka, infinitiv, příslovce, vztah, shoduje/neshoduje se, stojí před/za, pády a předložky;
tričko, čokoládový dort, můj kamarád, oslava narozenin – narozeninová oslava, zahrada, cesta, přání, bratr, chuť, taneční soutěž, plastový kelímek, grilované maso, nealkoholické pití, bavlněné tričko, sluneční brýle, dům naproti, zlatý prstýnek, papírový ubrousek, blonďatá dívka, lesní jahody, cihlový dům, dřevěný plot, počítač, turnaj v šipkách, skleněná váza, ptačí budka, ovocný;
podtrhněte, zvýraznit, napište, doplňte, vymyslete, hledejte, určete, spojte, změňte

Jazykové struktury:
… tričko; Jaký/Jaká/Jaké? Který/Která/Které? Čí? Přívlastek je … Přívlastek rozvíjí … Přívlastek závisí na …; Vyjadřuje jeho …; Ptáme se na něj …; … je přívlastek. Jaká …(Jano)? … (Milá)
Přívlastek může být (vyjádřen) …; … je přívlastek vyjádřený … To je/není správně. Druhy přívlastku jsou …; … je shodný přívlastek. … je neshodný přívlastek. … se shoduje/neshoduje s podstatným jménem. … stojí před/za podstatným jménem.

Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.