Spolupráce učitele a asistenta

Přítomnost asistenta pedagoga při výuce je velmi vítaným prostředkem zapojení různě znevýhodněných žáků do vzdělávání. Aby bylo toto zapojení opravdu účinné a asistent pedagoga byl efektivně využit, je velice důležité spolupráci učitele a asistenta dobře promyslet. Promyšlená spolupráce pomůže zefektivnit výuku a vede k inkluzi všech žáků do vzdělávacího procesu, včetně žáků s odlišným mateřským jazykem.

Díky spolupráci

  • sdílíme a rozebíráme společně myšlenky, metody a přístupy
  • zavádíme a vyvíjíme nové a lepší strategie
  • můžeme snáz řešit problémy
  • můžeme lépe monitorovat pokroky žáků a lépe hodnotit jejich výsledky.

Pro efektivní podporu dítěte s OMJ ve výuce je důležitá funkční spolupráce mezi učitelem a asistentem.

Základním bodem správné spolupráce je účast pedagoga při výběrovém řízení AP. Je to vztah jako každý jiný, a je potřeba, aby si učitel i asistent “sedli”. Odpovědnost za žáka s OMJ však není primárně na AP, za jeho vzdělávání nadále zodpovídá učitel.

Nastavení pravidel spolupráce před prvotním příchodem do třídy

Představení

  • asistent by se měl domluvit na způsob oslovování (tykání/vykání, paní asistentko, křestní jméno, apod.)
  • pedagog by měl žákům asistenta představit a sdělit, že je tu pro celou třídu
  • Pro lepší představu dětí, co takový AP ve třídě dělá je možné využít náš materiál Raketu.

Pravidelná setkání

  • asistent s pedagogem by měli mít v týdenním rozvrhu vyhrazený čas pro společné přípravy a konzultace (min. 1 hodina týdně)
  • pravidelné organizační schůze pro všechny AP na škole + individuální schůze se školním psychologem nebo speciálním pedagogem
  • účast AP na třídních schůzkách a konzultačních hodinách

Pravidla komunikace

  • komunikace gesty s dětmi i učitelem, aby to nerušilo třídu

Určení strategického místa ve třídě

  • asistent pedagoga nesmí překážet ostatním žákům ve výhledu a zároveň by měl vidět na celou třídu
  • AP nesedí jen u “svého” dítěte

TIP: při pozdravení (např. ve stoje) je dobré, aby asistent stál před třídou vedle pedagoga a byl tak brán jako rovnocenný partner

Seznámení s rodiči

  • Ideální je, pokud je možné seznámit asistenta či asistentku na prvních třídních schůzkách. Pokud to z hlediska nástupu není možné, je dobré, pokud se AP seznámí co nejdříve alespoň s některými rodiči.

Organizační činnost

  • kontrola domácích úkolů, kontrola zápisů do žákovských knížek či notýsků, spoluvytváření IVP, tvoření pomůcek, plakátů, dohlížení na pořádek ve třídě (knihovna, kufříky na VV, převlečení na TV), starost o výzdoby třídy, popřípadě chodby, vytváření žákovi portfolio, které pomáhá sledovat pokroky žáka (např. mapa učebního pokroku, deníky..)
  • spoluvytváření příprav na hodinu
  • zapojení do hodnocení žáků

Spolupráce pedagoga s asistentem by měla být dobrovolná, rovnocenná, založená na stejném cíli a je neustále ve vývoji. Čím je vztah delší, tím se rozvíjí i jejich spolupráce. Forma práce se přizpůsobuje potřebám žáků.

Formy spolupráce

1) Skupinová práce s žáky s OMJ (SVP) ve třídě – Přítomnost dvou pedagogických pracovníků ve třídě je výhodná pro práci ve skupinách, kdy se asistent pedagoga může věnovat žákům s OMJ. Žáci mohou více komunikovat, reagovat a spolupracovat. Asistent kontroluje činnost ve skupině, monitoruje jejich potřeby, reaguje na otázky a podněty.
TIP: Při nižší jazykové úrovni žáků se může spolupracovat individuálně se skupinou žáků s OMJ a procvičovat například slovní zásobu daného tématu. Při vyšší jazykové úrovni doporučujeme rozdělit žáky do skupin k ostatním žákům, neboť to pomáhá socializaci i výuce češtiny.

2) Individuální práce s žákem s OMJ (SVP) ve třídě – Asistent pomáhá žákovi zapojit se do aktivit v hodině, jasně formuluje instrukce, kontroluje přepisování do sešitu, pracuje s upraveným pracovním listem (který může připravit AP), upravuje zadané cvičení, vytváří obrázky k nové slovní zásobě, používá pomůcky.

3) Práce s ostatními žáky ve třídě – Asistent cíleně pozoruje žáky, monitoruje jejich chování, kontroluje úkoly, obchází je, zapisuje si hodnocení žáků, které použije s pedagogem při plánování výuky. Tím může lépe poznat potřeby žáků.

4) Individuální nebo skupinová práce po výuce ve formě doučování – pomoc s přípravou na výuku, kontrola domácích úkolů (místo rodičů), učení nové slovní zásoby a gramatických jevů. Asistent může asistovat při výuce ČDJ vedené učitelem.

Výuka by měla probíhat vždy přednostně ve třídě. Výuka mimo třídu by měla být realizována výjimečně a pouze v odůvodněných případech (rozpor s inkluzí). Asistent pedagoga pracuje podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. Výklad nové látky zajišťuje vždy vyučující.
Cílem podpory je postupné osamostatňování žáka v hodině, jeho průběžné a postupné zapojování do výukových, třídních a školních aktivit.

TIP: Doporučujeme navštívit tandemové workshopy ke spolupráci AP+P ( Rytmus, Nová škola)

Vytvořili jsme desatero spolupráce AP+P, které si můžete stáhnout, vytisknout a vyvěsit ve škole (do sborovny/kabinetu).

Další tipy

https://zapojmevsechny.cz/

https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/video-jak-se-v-praxi-resi-nesoulad-mezi-asistenty-pedagoga-a-uciteli?fbclid=IwAR08XV4s005Wrd9fklBYbj2-PpLu1KqzDCr1rmrO7puqX6o3cAKl-Gz9mVI

https://www.youtube.com/watch?v=qnfq_J5cOOw

https://www.youtube.com/watch?v=b20Hd7fZuAM

Doplňující články