Infografika nabízí souhrn užitečných strategií pro zapojování žáků do výuky, můžete ji využít jako přehled pro připomenutí toho nejdůležitějšího, co pomáhá.
Tyto strategie pomáhají při zapojování dětí s nedostatečnou znalostí češtiny a dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Jazykové dovednosti a komunikace – Důraz je kladen na to, jak mluvíme a co říkáme. Výuka se zaměřuje na rozvoj nejen odborného, ale i funkčního jazyka napříč předměty, jako jsou základní spojky a výrazy pro popis a porovnávání. Propojujeme obsah a jazyk.
- Podpora porozumění – Je důležité ověřovat porozumění žáků, používat malé kroky a častější kontrolu, aby žák věděl, co má udělat, napsat nebo říct.
- Soustředíme se na to, aby žáci chápali širší souvislosti a praktický dopad učiva.
- Klíčové jsou srozumitelné pokyny, jasná nápověda, použití vizualizace a názorných pomůcek, a vytvoření bezpečného prostředí, kde se žáci cítí přijatí a podporovaní.
- Práce se slovní zásobou – Důraz je na vytváření slovních bank, práci s klíčovými slovy a podporu žáků v používání vlastního slovníku k plnění úkolů.
- Bezpečné a podpůrné prostředí – Vytváření prostředí, kde se žáci cítí v bezpečí a jsou oceněni za pokrok, je zásadní pro jejich úspěch.
Cílem je zajistit, aby všechny děti měly stejné příležitosti k úspěchu, a to nejen v jazyce, ale i v dalších předmětech.
Tyto strategie se objevují v našich vytvořených pracovních listech, které najdete v materiálech a dají se třídit na předměty (filtr vlevo).
Podrobnější texty o strategiích a další příklady z výuky najdete v článku Strategie propojování obsahu a jazyka (SPOJ): https://inkluzivniskola.cz/principy-prace-s-zaky-na-zs-ss/