Národní pedagogický institut (NPI ČR) vytvořil nástroj pro zjišťování úrovně znalosti češtiny jako druhého jazyka ČDJ u žáků cizinců (s OMJ) na ZŠ.
Nástroj pro zjišťování jazykových kompetencí zahrnuje:
Obsah článku
1. Jazykový test z češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem
Jedná se o víceúrovňový test, který mapuje úrovně řečových dovedností od jazykové úrovně A1 až po B2 dle SERRJ. Tento test pomáhá pedagogickým pracovníkům zjistit úroveň češtiny žáků, resp. se kterými řečovými dovednostmi v ČDJ mají žáci s OMJ problémy, a to v různých komunikačních situacích v českém školním prostředí.
Test se skládá ze 4 subtestů:
ČTENÍ a POSLECH: tyto subtesty jsou k dispozici v elektronickém systému ČŠI InspIS SET. Pro používání testu je nutné mít školní účet učitele v SETu. Přímý odkaz do elektronického testovacího systému je zde. K dispozici je také videoprůvodce prostředím tutoriálu ke ČTENÍ A POSLECHU v elektronickém prostředí InspIS SET.
MLUVENÍ a PSANÍ: Zadávací dokumentace pro 3. – 5. ročník a pro 6. – 9. ročník a manuály pro zadavatele a hodnotitele testu jsou volně ke stažení na portálu NPI, popř. níže v přílohách.
Zadavatelé a hodnotitelé testu mají k dispozici také Záznam z webináře pro zadavatele a hodnotitele testu. Webinář poskytne kompletní základní informaci pro práci s testem.
2. Rozhovor s žákem s odlišným mateřským jazykem
Rozhovor s žákem mapuje jazykové zázemí žáka a není vázán ani na délku pobytu, ani na míru znalosti češtiny. Lze použít jako součást komplexní jazykové diagnostiky, ale i samostatně, když je zapotřebí blíže poznat jazykové zázemí žáka a jeho aktuální potřeby v češtině (např. při příchodu nového žáka). Rozhovor probíhá v rodném jazyce dítěte, popř. jazyce, kterým žák plynule hovoří.
3. Učitelovo hodnocení jazykové kompetence žáka v češtině
Učitelovo hodnocení posuzuje na základě pozorování žáka s OMJ ve výuce i v dalším kontaktu jeho aktuální úroveň osvojení češtiny a vybraných jazykových a mimojazykových faktorů, které proces osvojování ovlivňují. Lze použít kdykoliv v průběhu školní docházky v případě optimalizace procesu výuky češtiny daného žáka, nebo poskytnutí podpůrných opatření, např. i pro potřeby ŠPZ. Hodnocení je zpracováno ve dvou variantách, volba je na rozhodnutí hodnotitele.
Autoři: NPI ČR v rámci projektu „Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem. Implementace Akčního plánu inkluzivního vzdělávání – metodická podpora“ (APIV A). Bližší info též na portálu NPI: Výstupy z projektu APIV A.
Dokumenty ke stažení: