4. ročník soutěže ČEŠTINA JE I MŮJ JAZYK zná své vítěze

Ze 110 příspěvků dětí a žáků škol celé ČR vybrala odborná porota tři nejzajímavější díla v každé ze tří kategorií. Autorská čtení během čtvrtečního vyhlášení ve Sněmovní 7 v Praze vyvolala dojetí i smích. Autoři předvedli, že si umí pohrát s češtinou a nabídnout svět „bez jazyka“ vtipně, citlivě a chytře. Podařilo se jim zprostředkovat osamělost člověka v neznámém světě a téma rozličnými formami odlehčit a publikum pobavit.

Dvanáctiletá Adéla Bajačeková z pražské ZŠ Kunratice vyhrála 1. cenu v kategorii Promiňte, nerozumím s povídkou Výlet do neznáma. Jeden ze tří porotců Marek Šindelka ohodnotil její práci následovně: „Odvážné vykročení na tenký led fikce. Přesvědčivé a univerzální podobenství o tom, jaké to je být cizincem. Pokus zachytit izolaci a neporozumění zevnitř, skrze pocity dezorientovaného člověka ztraceného ve světě, v neznámých ulicích měst z kovu a skla.“

1. cenu v kategorii Ztraceno v překladu dostal osmnáctiletý Denis Krátký z VOŠ a SŠ s.r.o. České Budějovice. Jeho báseň Slovní světová realita dostala od Marka Šindelky hodnocení: „Skvělý rapový text, který ale bez problému obstojí i bez “beatu” – jako samostatná báseň. Suverénní práce s rytmem, energie, vynalézavost a lehkost, s níž se – jako v nejlepších slam poetry improvizacích – váže rým k rýmu. Řeka textu, která se dravě valí a přesto se v ní člověk ani na jediném místě netopí.

Ve skupinové kategorii získali 1. cenu žáci ZŠ Mikoláše Alše z Mirotic. Na obsáhlém Průvodci naší školou se podíleli Šimon Rejlek, Kateřina Chylíková, Ondřej Toman, Valentýna Stráská, Julie Králová, Adam Vála, Martin Srp, Kristýna Poprocká, Nikola Sliacká, Tomáš Pšeničný, Marek Kvarda, Štěpán Vaňáč, Sofie Kučerová, Lenka Kunešová, Radka Kožená a Josef Slabý. Porotkyně Tereza Horváthová se k dílu vyjádřila následovně: „Každý z této skupiny (třídy) přistoupil k práci individuálně: vznikl tak např. třídní slovníček, jehož součástí jsou i portréty jednotlivých spolužáků, komiks, který má usnadnit novému žákovi orientaci ve škole, chytrý plánek školy a třídy, uvítací báseň, návrh na webové stránky, ale i zamyšlení nad tím, jaké to je, ocitnout se v nové zemi a neumět ani slovo řečí, kterou mluví všichni kolem. Líbí se nám, že tato skupina (ať už pod vedením paní učitelky nebo ve vzájemné spolupráci) přemýšlela o tématu komplexně, líbí se nám i poměrně složité zpracování některých výstupů. Je vidět, že děti práci neodbyly a že je bavila.

Neméně zajímavá byla i další oceněná díla jako příběh malého kluka, který zabloudí do země, kde je všechno pozpátku v povídce Vokčetápz devítiletého Maxe Fremunta. Nebo povídka Ztraceno v překladu Elišky Brzkové, která podle třetího porotce Vojtěcha Maška „pracuje originálně s myšlenkou sbližování se s novou vlastí prostřednictvím budování osobního vztahu k jejímu jazyku“.

Jazyková a literární soutěž ČEŠTINA JE I MŮJ JAZYK proběhla v rámci projektu Čekuj integraci! spolufinancovaného Ministerstvem vnitra ČR a z prostředků hlavního města Prahy v oblasti „Integrace cizinců“.
Ministerstvo vnitra
Magistrát hlavního města Prahy

Děkujeme všem partnerům a sponzorům:
Řízení školy
Seminárky.cz
Kino 35
Nakladatelství Portál
Escape point
JumpPark
Knihy Dobrovský

Autorky fotek: Týna Slavatová a Hanka Marková