ČJL SŠ
V této kapitole najdete rady a tipy, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka a literatury v běžné třídě střední školy. V mnohých aspektech se výuka na SŠ shoduje s výukou ČJL na základní škole, je tedy možné využít rady a materiály do výuky českého jazyka a literatury na II. stupni ZŠ.
Zajímá Vás, jak učit žáky s OMJ v hodinách Češtiny jako druhého jazyka? Doporučujeme:
- Analýza doporučených učebnic češtiny pro cizince pro SŠ
- další učebnice ČDJ vhodné pro SŠ a dospělé
- materiály v sekci Čeština jako druhý jazyk (ČDJ)
Další potřebné rady a tipy, které vycházejí z bohatých zkušeností lektorů a učitelů žáků s OMJ, najdete v sekcích jak začít nebo jak zapojit žáka s OMJ do výuky. Zajímavé odkazy a materiály, které by mohly taktéž pomoci, najdete v sekci další zdroje a inspirace.
Literatura
Literární teorie
- Kulturní dotazník a medailonek
- Základní literární pojmy
- Četl/a jsem knížku (vyprávění děje)
- Charakteristika literární/filmové postavy
Literární historie
- Starověká literatura
- Antická literatura
- J. A. Komenský
- Významní lidé ČR – bankovky
- William Shakespeare
- W. Shakespeare - Romeo a Julie
- W. Shakespeare - Hamlet
- Svatební košile - slovesa
Pracovní listy k uměleckým slohům naleznete v sekci Dějepis.
Jazyk a sloh
- Přídavná jména
- Skloňování ukazovacích zájmen
- Shoda podmětu s přísudkem
- Císařovy nové šaty - Charakteristika postav
- Charakteristika - Agenti
- Popis osoby, charakteristika
- Charakteristika literární/filmové postavy
- Jan Palach - práce s Wikipedií
- Slovotvorba
- Kulturní dotazník a medailonek
- Slovní druhy (nácvik k DT)
Jak soustavně a efektivně připravovat žáky s OMJ k psaní textů a slohů ve výuce běžné ČJL nebo výuce ČDJ, se dozvíte v sekci Propojování ČDJ a ČJL.
Propojení literatury a slohu
- Pavel Bušta - Pád zeppelínu (prostěsdělovací styl, rozbor uměleckého textu)
- Projekt Robinson (ČJL, mezipředmětové vztahy, mediální gramotnost)
- Projekt Bratři lví srdce (čtenářská, mediální gramotnost, porozumění textu a AV sdělení)
Následující materiály propojují výuku literatury a slohu. Byly použity ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na společných tématech. Tyto materiály vždy následovaly po probrání konkrétního tématu (jídlo, cestování, lidské tělo apod.)
- Kulturní dotazník a medailonek
- Jídlo a literatura (pohádka, pozvánka)
- Lidské tělo a literatura (horor, popis)
- Cestování a literatura (cestopis, líčení)
- Ekosystémy a literatura (bajka, charakteristika)
- Ekologie a literatura (povídka vs. román, stížnost)
- Vynálezy a literatura (drama, žádost)
- Václav Havel a literatura (obrazové básně, dopis)
Příprava k maturitě
Zde naleznete materiály vytvořené v rámci pracovní skupiny, která se zaměřila na hledání možností, jak pomoci studentům s OMJ studujících SŠ,jejichž jazykové dovednosti nejsou na dostatečné úrovni, aby mohli jednoduše zvládnout maturitní zkoušku z ČJL. Naším cílem bylo vytvořit inspirativní materiály, na kterých ukážeme cestu, kterou je možné se ubírat. Přehled informací a tipů k přípravě k maturitní zkoušce z ČJL naleznete v článku Maturita z ČJL.
Obecné:
1. Analýza doporučených učebnic češtiny pro cizince pro SŠ a další učebnice ČDJ vhodné pro SŠ a dospělé
2. Soupis učebnic, zdrojů a čtenářské tipy k četbě pro žáky s OMJ k MZ
3. Doporučené čítanky pro SŠ a práce s nimi
4. Užitečné odkazy k MZ (pomoc studentům při přípravě k MZ z ČJL)
Písemná práce:
Jak soustavně a efektivně připravovat žáky s OMJ k psaní slohů, se dozvíte v sekci Propojování ČDJ a ČJL.
Didaktický test:
- DT - "Na co se mě vlastně ptají?" - porozumění zadání
- DT - Cvičení (Na co se mě vlastně ptají?)
- DT - Práce s textem (textová návaznost)
- DT - Interpunkce
- DT - Obrazná pojmenování
- DT - Slovotvorba
- DT - Význam slov, synonyma a antonyma
- DT - Slovní druhy (nácvik k DT)
- DT - Rozbor básní v didaktickém testu z ČJL
- DT - Vymyslete úlohu do didaktického testu
- Interaktivní procvičování (soupis vytvořených online her a aktivit k přípravě na DT)
- Desatero tipů pro žáky, JAK NA DIDAKŤÁK
Pro přípravu k maturitnímu didaktickému testu lze využít zábavný web https://www.umimecesky.cz, např.:
- nácvik hledání pravopisných chyb - "pravopisné vtipy", kde se chyby označují střílením na slova
- nácvik přísloví, přirovnání, idiomů a ustálených slovních spojení, nebo určování slovních druhů - cvičení "pexeso"
Procvičovat testy z minulých let lze také v mobilní aplikaci České školní inspekce InspIS SETmobile, kde dochází i k automatickému vyhodnocení. Pro maturanty s OMJ je ale důležité správné (i špatné) odpovědi projít a společně si postup i správnou možnost odůvodnit.
Analýza uměleckého textu:
Součástí tohoto celku jsou mj. klíčové vizuály (KV), které mohou být studentům praktickou pomůckou pro analýzu uměleckého textu.
- Analýza uměleckého textu - PL literární teorie
- Analýza uměleckého textu - fráze
- Nácvik rozboru uměleckého textu - tabulka s frázemi
- VIZUÁLY Rozbor uměleckého textu
- VIZUÁL Literární období a realismus
- VIZUÁL Literární druhy a žánry
- VIZUÁL Poesie a próza
- PL Carlo Goldoni - Sluha dvou pánů (umělecký text)
- PL Edgar Allan Poe - Havran (umělecký text)
- PL Jaroslav Rudiš - Grandhotel (umělecký text)
Analýza neuměleckého textu:
- Analýza neuměleckého textu
- PL Carlo Goldoni - Sluha dvou pánů (neumělecký text)
- PL Edgar Allan Poe - Havran (neumělecký text)
- PL Jaroslav Rudiš - Grandhotel (neumělecký text)
Materiály vznikly v rámci projektů (u každého materiálu je specificky uvedeno, v rámci jakého projektu byl tento materiál vytvořen):
- Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VII, který byl spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (v období 1. ledna 2016 - 31. prosince 2016).
- Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VIII, který byl financován v rámci národního programu Azylového, migračního a integračního fondu a rozpočtu Ministerstva vnitra České republiky (v období 1. ledna 2017 - 30. června 2019).
Dobrá praxe
Další zdroje
Více k tématu |
