Dobrá praxe: Škola Kavčí hory – Mateřská škola, Základní škola a Střední odborná škola služeb

Rozhovor s vyučující práva a veřejné správy a koordinátorkou pro vícejazyčné žáky na střední škole Mgr. Kateřinou Měšťánkovou

Představíte nám krátce školu, na které učíte?

Škola Kavčí hory – Mateřská škola, Základní škola a Střední odborná škola služeb K Sídlišti 840, 140 00 Praha je jedinečným spojením 3 škol v jednom. Pracujeme s dětmi a žáky od 3 do 20 let. Jsme fakultní školou. Naše SOŠ nabízí obory: Veřejnosprávní činnost a Sociální činnost. Naším zřizovatelem je Městská část Praha 4.

Jste školou určenou k poskytování jazykové přípravy (výuka zahrnující výuku ČJ přizpůsobená žákům cizincům, kteří se vzdělávají na SŠ)? Pokud ne, mají žáci nějakým jiným způsobem zajištěnou výuku češtiny jako druhého jazyka?

 Naše ZŠ je školou určenou a v jazykové přípravě máme pouze žáky naší školy. Naše SOŠ není školou určenou. Studentům, kteří mají nárok na jazykovou přípravu, vždy nabídneme určenou školu, o kterou většinou nemají zájem. Naším dalším krokem je nabídka kurzů v METĚ. Tyto kurzy jsou u našich studentů v oblibě. Jednou týdně mají naši studenti 1 hodinu češtiny jako druhého jazyka přímo ve škole.

Máte představu, jaký je poměr vícejazyčných a českých žáků na Vaší škole?

Naše SOŠ má v tuto chvíli 277 studentů, studentů cizinců máme 16 a dalších cca 8 žáků s OMJ (pozn. odlišným mateřským jazykem).

Jaká je Vaše pozice ve škole?

Koordinátor pro práci s žáky s OMJ pro střední školu, učitelka práva a veřejné správy.

Spolupracujete s kolegy na řešení situací, které se týkají vícejazyčných žáků?

Spolupráce s koordinátorkou pro práci s žáky s OMJ naší ZŠ je nezbytnou součástí mé práce. Dále úzce spolupracuji s výchovnou poradkyní, členy Centra poradenských služeb naší školy, třídními učiteli a ostatními kolegy, kteří učí studenty s OMJ.

Kolik vícejazyčných žáků studuje ve třídách, které učíte? A jak si ve Vašich odborných předmětech vedou?

Ve třídě, kde jsem třídní učitelkou, mám 6 studentů s OMJ, v ostatních třídách od 1 do 3 studentů. Studenti oboru  veřejná správa si vedou velmi dobře. Přestože jsou předměty právo a veřejná správa náročné, látku zvládají bez větších komplikací. O obor mají velký zájem.

Projevuje se nějak ve výuce to, že žáci mohou mít rozdílnou jazykovou úroveň? Objevují se na Vaší škole i úplní začátečníci?

Jsou situace, kdy studenti nenacházejí správná slova pro vyjádření daného problému, ale vždy se jim podaří dané slovo nebo termín opsat jiným způsobem (manželství – když muž a žena žijí spolu a stát to potvrdil…). Ve škole nemáme úplné začátečníky.

Co podle Vašich zkušeností pomáhá žákům s porozuměním a osvojováním učiva?

  1. Snažím se navodit ve třídě pohodovou atmosféru, aby neměl nikdo problém zeptat se znovu, když látce nerozumí nebo ji nepochopil.
  2. Dávám praktické příklady k probírané teorii.
  3. Na samostatné úkoly dávám tolik času, kolik studenti potřebují.
  4. Nabízím konzultační hodiny.
  5. V průběhu hodiny ověřuji, zda studenti učivu rozumí – praktikuji to pro celou třídu, nejen pro studenty s OMJ.

Jaké materiály pro výuku používáte?

Učebnice, zákony, vlastní prezentace, vlastní pracovní listy.

Jsou vícejazyční žáci hodnoceni striktně stejně jako jejich čeští spolužáci?

Studenti jsou ve většině předmětů hodnoceni stejně, jinak je to s hodnocením ČJ u studentů, kteří jsou v ČR krátce. V odborných předmětech právo a veřejná správa někdy studenti cizinci zaměňují slova, což opravuji, ale nehodnotím jako chybu (právnická osoba x právní osobnost).

Je něco, co je pro Vás při výuce odborného předmětu v heterogenní skupině (mix rodilých mluvčích a vícejazyčných žáků) opravdový oříšek? Jak s tím pracujete?

Nesetkala jsem se s takovým problémem.

Změnil se v něčem Váš přístup k vícejazyčným žákům v průběhu času? Co pro Vás byla v této oblasti nejcennější zkušenost?

Myslím si, že se můj přístup v čase nemění. V současné době si ale více uvědomuji náročnost životních situací, ve kterých se ocitají někteří studenti s OMJ, kteří přicházejí z míst zasažených válkou. Nejcennější zkušeností pro mě byla situace, kdy jsem se sama stala na rok osobou s OMJ.

Na otázky odpovídala: Mgr. Kateřina Měšťánková ze SŠ Kavčí hory
Publikováno 3/2025
Popis dobré praxe vznikl v rámci projektu „Let´s grow!“, který je financován nadací The Velux Foundations.

velux_logo_pro_projekt_male