Elektřina kolem nás

Obsahový cíl:
– Žák rozumí, co je elektřina, kde se s ní setkáváme.
– Žák pojmenuje věci a úkazy, které souvisí s elektřinou.
– Žák naznačí souvislosti mezi věcmi a úkazy.
– Žák rozděluje slova na zdroj elektrické energie, vodiče a spotřebiče.
– Žák definuje, co jsou spotřebiče, a pojmenuje je.
– Žáci hádají popisovaný spotřebič.
– Žák rozumí oznámení (odečet elektřiny).
– Žák odpoví na otázky z historie elektřiny a elektrifikace.

Jazykový cíl:
– Žák vyjmenuje a pojmenuje nová slova z tématu.
– Žák spojuje slova s jejich popisem, popisuje, pojmenuje obrázky.
– Žák používá slovesa a formuluje souvislosti.
– Žák doplňuje slova do textu.
– Žák spojuje slova, která spolu souvisí, do myšlenkové mapy.
– Žák určuje rod podstatných jmen.
– Žák popisuje spotřebiče.
– Žák formuluje vlastní věty.
– Žák navrhuje, co má někdo (Hung) udělat.
– Žák vyhledá slova ve slovníku.

Slovní zásoba:
elektřina, přístroj, vypínač, zásuvka, kabel, zástrčka, žárovka, elektrický článek (baterie), prodlužovačka, nabíječka, zářivka, autobaterie, jističe (pojistky), elektrárna, vedení vysokého napětí, elektroměr, hromosvod, blesk, výpadek elektřiny, mobil, baterka, vysavač, uhlí, elektrická síť, dráty, porucha, spotřebič, vodič, zdroj elektrické energie, počítač (notebook), vysoušeč vlasů (fén), žehlička, topení (radiátor), dataprojektor, klimatizace, větrák (ventilátor), vrtačka, tramvaj, (video)kamera, teploměr, fotoaparát (foťák), mikrovlnná trouba (mikrovlnka), budík, lednice, mixér, pračka, televize (televizor), varná konvice, lampa, teplo, světlo, oznámení, odečet elektřiny, stav elektroměru, číslo elektroměru, nepřítomnost; zapojíme, zapíná/vypíná, přeměnit, vede/vedou, připojit (se), nefunguje, vypnou, vyrábí, chrání, způsobí, souvisí, dodává, spotřebovat (spotřebovává), svede, nabít, udeří, ne/ohřívá se, slouží, potřebuje, využívá, zpřístupnit, svítí, topí; součást, vymyslet, zkoumat, vynalézt, používat, výroba, doprava, vyrábět, stejnosměrný proud, střídavý proud, sestrojit, pohyb, objevit, elektrifikovat, rozvádět, domácnost, černobílý, barevný

Jazykové prostředky:
Je tam … (A, B, C…)? … potřebuje elektřinu/elektrickou energii, To je …, Co máš/máte? To k sobě ne/patří., Měl/a jsem toto. To je …, … souvisí s …, protože …, Co mají společného? … vyrábí elektřinu, … vede/vedou elektřinu z … do …, … spotřebovává elektřinu, Jsou to …, Zdroje elektrické energie jsou …, Vodiče jsou …, Spotřebiče jsou …, … je mužský/ženský/ střední rod, Tento spotřebič …

Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu.