Maturitní zkouška z ČJL je pro všechny studenty středních škol povinná – žáky s OMJ nevyjímaje. Počínaje školním rokem 2020/2021 navíc maturitní zkouška z ČJL podle školského zákona výrazně změnila podmínky jejího konání. Maturitní zkouška z ČJL se skládá ze 3 částí (jedna společná, dvě profilové):
1. Didaktický test (společná část maturitní zkoušky z ČJL) |
---|
Test je jednotně zadáván a centrálně vyhodnocován CERMATem. |
Na vypracování testu mají žáci 85 minut. |
Test se hodnotí pouze: USPĚL/NEUSPĚL a počtem dosažených % (hranici úspěšnosti zveřejní MŠMT). |
Didaktické testy může žák konat pouze, pokud úspěšně ukončil poslední ročník středního vzdělávání (§ 78a odst. 3 ŠZ). |
2. Písemná práce (profilová část maturitní zkoušky z ČJL) |
---|
Zadávání, hodnocení a průběh má každá škola ve své kompetenci (vše musí mít školy zveřejněno na svých stránkách). |
Vytvoření souvislého textu odpovídajícího slohové práci, minimální rozsah je 250 slov. |
Škola stanoví nejméně 4 zadání písemné práce, z níž si maturanti 1 vyberou. |
Písemná práce trvá nejméně 110 minut. |
Při konání písemné práce mají žáci možnost použít Pravidla českého pravopisu. |
Při stanovování kritérií by školy neměly zapomínat na žáky s odlišným mateřským jazykem, pro něž je slohová práce nejnáročnější částí maturitní zkoušky. Podívejte se na Tři patera doporučení, na co při přípravě zadání maturitních slohovek nezapomenout s ohledem na žáky s OMJ a z odlišného kulturního prostředí. |
3. Ústní zkouška (profilová část maturitní zkoušky z ČJL) |
---|
Zadávání, hodnocení a průběh má každá škola ve své kompetenci (vše musí mít školy zveřejněno). |
Škola zveřejní maturitní seznam nejméně 60 literárních děl a stanoví kritéria pro sestavení vlastního seznamu literárních děl žákem (žák si zvolí min. 20 děl). |
Žák odevzdá vlastní seznam děl škole do 31. března (pro jarní termín), resp. 30. června (podzimní termín). |
U zkoušky se využívá pracovní list obsahující úryvek z konkrétního literárního díla a zadání ověřující znalosti a dovednosti žáka vztahující se k učivu o jazyce a slohu. |
Hodnocení zkoušky z ČJL
Hodnocení písemné práce tvoří 40 % a hodnocení ústní zkoušky 60 % celkového hodnocení zkušebního předmětu ČJL. Aby žák byl celkově úspěšný, musí také uspět u didaktického testu z ČJL.
Obsah článku
Žáci s OMJ
Současná legislativa umožňuje žákům s OMJ za určitých podmínek menší možnosti úpravy průběhu maturitních zkoušek z ČJL pro žáky s OMJ:
A) Žák 4 roky v předcházejících 8 studoval v zahraničí (úlevy podle ŠZ)
Podle § 20 odst. 4 školského zákona: „Osoby, které se vzdělávaly alespoň 4 roky v předcházejících 8 letech před příslušnou zkouškou ve škole mimo území České republiky, mají právo na úpravu podmínek a způsobu konání zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura u společné části maturitní zkoušky tak, aby byla zachována rovnost přístupu ke vzdělání.“
Skutečnost, že žák žádá o toto uzpůsobení, vyplňuje v přihlášce k maturitní zkoušce (část „Doplňující informace“). Žák ale musí k přihlášce přiložit úředně ověřené kopie dokladů o vzdělání vydaných školou mimo území ČR, včetně jejich překladu do českého jazyka (§ 4 odst. 3 vyhlášky č. 177/2009). Přihlášku včetně příloh maturanti odevzdávají řediteli školy nejpozději do 1. 12. (pro jarní termín), resp. 25. 6. (pro podzimní termín).
Úpravy jsou pak následující:
Didaktický test ČJL | Písemná práce ČJL | Didaktický test MAT |
---|---|---|
+ 30 minut navíc na vypracování | + 40 % času navíc na vypracování | + 10 minut navíc na vypracování |
možnost použít překladový slovník | možnost použít překladový slovník a Slovník spisovné češtiny | možnost použít překladový slovník |
B) Maturanti s OMJ studující v české škole delší dobu
Pokud žák nesplňuje výše uvedenou podmínku pro právo uzpůsobení podmínek při konání maturitní zkoušky, přesto je ale kvůli nedostatečné znalosti češtiny vzděláván s přiznanými podpůrnými opatřeními 2. či 3. stupně, může mít za určitých podmínek doporučení z PPP k uzpůsobení podmínek maturitní zkoušky (tzv. doporučení PUP). Podpůrná opatření totiž podle § 16 odst. 2 písm. c) školského zákona spočívají také v úpravě podmínek ukončování vzdělávání.
MŠMT však dlouhodobě popírá možnost doporučení uzpůsobení konání MZ žákům pouze z důvodu nižší úrovně jazyka a souhlasí s doporučením pouze, pokud žáci mají i další speciální vzdělávací potřeby (např. poruchy učení či pozornosti apod.). Více k tomuto tématu čtěte v článku DOPORUČENÍ K MATURITNÍ ZKOUŠCE.
Žáci z Ukrajiny s dočasnou ochranou
Možné úpravy konání maturitní zkoušky ve školním roce 2022/2023 pro maturanty s dočasnou ochranou upravuje opatření obecné povahy MŠMT. Podrobnosti k úpravám najdete v článku Úpravy konání maturitní zkoušky pro maturanty z Ukrajiny.
Úlevy pro úspěch nestačí
Je zřejmé, že žáci s odlišným mateřským jazykem jsou u maturitní zkoušky z ČJ velice znevýhodněni. Úlevy, které jim zákon dovoluje, jsou navíc zdaleka nedostačující. Ani více času mnohým nepomáhá u složitého zadání, slovník ani nestíhají použít, aby zbytečně neztratili onen tak drahocenný čas.
Dlouhodobě se ukazuje, že nejméně úspěšní jsou žáci s OMJ u písemné práce z ČJL – v roce 2019 bylo úspěšných jen 71,8 % žáků s úlevami dle § 20 odst.4, z celkového počtu maturujících však bylo úspěšných celých 94,3 % (čísla získaná od CERMAT dotazem). Písemně se vyjádřit na úrovni rodilého mluvčího je pro studenty, kteří se češtinu učí jako cizí/druhý jazyk jen několik let, je totiž velice náročné. Nejčastější úskalí jsou pro ně větná stavba, slovosled, nedostatečná slovní zásoba, špatné vazby a neschopnost vyjádřit složitější myšlenky česky.
Didaktický test je taktéž koncipován pro rodilé mluvčí a automaticky počítá se znalostí jazyka nejméně na úrovni C1. Testuje již pokročilé dovednosti práce s jazykem na vyšší než komunikační úrovni. Didaktický test také operuje se složitým zadáním, dlouhými texty a ověřováním znalostí „výjimek“ z pravidel, které pro učící se češtinu jako druhý jazyk nejsou (alespoň zpočátku) prioritní.
Na našich školách bohužel zatím neexistuje soustavná ani propracovaná jazyková příprava/podpora žáků s odlišným mateřským jazykem. Akademický jazyk, který je pro školní úspěšnost klíčový, se v druhém / cizím jazyce naučíme průměrně až po pěti až sedmi letech (více viz část teorie ledovce). Proto je pro tyto žáky klíčová příprava prostřednictvím nastavení cílů v IVP a jazykových kurzů/ doučování.
Zvládnutí maturitní zkoušky je tak závislé na obrovském úsilí samotných studentů, ale také jejich učitelů a dalších pomocníků z řad doučovatelů/rodičů/známých. A někdy ani přes veškerou snahu, čas a úsilí nejsou maturitní zkoušku schopni zvládnout ani na třetí pokus. Naše společnost tak přichází o nadané talentované lidi, kteří kvůli neúspěchu u maturity např. musí volit méně kvalifikované a společensky prestižní povolání.
AKTUÁLNĚ: Magistrát hl. m. Prahy nabízí pražským školám:
Magistrát hlavního města Prahy i ve školním roce 2020/2021 nabízí ve spolupráci s Jazykovou školou s právem státní jazykové zkoušky hlavního města Prahy bezplatné kurzy češtiny pro žáky s OMJ na středních školách s cílem podpořit nově příchozí, stávající i připravující se žáky k maturitě z ČJL. Jedním z nich je i pololetní kurz (2x týdně 2 vyučovací hodiny (září – leden)) pro studenty 4. maturitního ročníku jako jazyková příprava ke zvládnutí maturitní zkoušky z češtiny. Přečtěte si bližší informace ke kurzům češtiny pro středoškoláky v Praze.
Jak připravit žáky s OMJ k maturitě z ČJL?
V dalších článcích se dozvíte praktické tipy k přípravě na jednotlivé části maturitní zkoušky z ČJL: didaktický test, písemná práce, ústní zkouška, materiály pro přípravu k maturitě.
Tématu přípravy žáků s OMJ k maturitě je také věnována celá 9. kapitola metodiky pro SŠ: „Připravujeme se k maturitě z ČJL aneb o nástrahách maturit a jak se s nimi vypořádat.“