Obsahové cíle:
– studenti vysvětlí, co je molekula, dvouatomová molekula, sloučenina,
– popíší rozdíl mezi stejnorodými a různorodými směsmi,
– popíší základní vlastnosti vody,
– porozumí odbornému textu o směsích,
– vyjmenují 3 druhy stejnorodých směsí,
– popíší jednotlivé druhy heterogenních směsí,
– rozlišují základní druhy směsí, provádějí pokusy.
Jazykové cíle:
– studenti doplňují slovní zásobu a přiřazují ji k obrázkům,
– na základě textu odpovídají na otázky,
– doplňují jednoduché věty,
– popisují průběh a výsledky pokusů,
– spojují části vět tak, aby byly pravdivé,
– diskutují nad zadanými otázkami.
Slovní zásoba:
molekula, atom, dvouatomová molekula, sloučenina, bezbarvá, kapalina, rozpouštědlo, směsi stejnorodé, různorodé směsi, suspenze, emulze, pěna, mlha, dým, bez chuti, bezbarvá, pevné skupenství (led), plynné skupenství (vodní pára), kapalné skupenství, různorodá/stejnorodá směs, olej, písek, hmotnost/hmotnostní zlomek, průhledná, barevná, slaná, sladká, kyselá, hořká, tekutá, hustá, teplá, studená kapalina, plyn, pevná látka,
Jazykové struktury:
hmotnost cukru/tuku/bílkovin ve 100 g jogurtu je…, molekula vody se skládá z…, voda nemá chuť/barvu, říkáme, že je…, voda se vyskytuje ve třech skupenstvích, led tvoří… ve vodě se rozpouští spousta látek, smícháním dvou nebo více látek vzniká…, po promíchání lze/nelze rozeznat původní látky, je to…; když smíchám…,vznikne…
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu.