Vývoj Českých zemí – opakování

Následující materiály byly použity ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na konkrétních tématech. Následující materiály na sebe navazují a tvoří jeden tematický celek (chronologie vývoje Českých zemí od Habsburské monarchie po Českou republiku z hlediska státního uspořádání).

Další materiály z celku „chronologie vývoje Českých zemí od Habsburské monarchie po Českou republiku“:

Habsburská monarchie, České národní obrození, Rakousko-Uhersko a 1. světová válka, T. G. Masaryk a vznik samostatného Československa, Česká republika.

Obsahový cíl:
– Žák si používá slovní zásobu k tématu Vývoj českých zemí.
– Žák prokazuje znalost tématu doplňováním vhodných slovních spojení do vět.

Jazykový cíl:
– Žák spojuje slovní zásobu s vysvětlením.
– Žák s pomocí tvoří věty k vysvětlení pojmů.
– Žák doplňuje vhodná slova do vět.
– Žák vyhledává slovní zásobu v osmisměrce.
– Žák na základě zadané slovní zásoby tvoří vlastní text o T.G.Masarykovi.
– Žák spojuje vhodné části vět k sobě a přepisuje je.
– Žák popisuje různé významy slova koruna.

Slovní zásoba:
ovládat, mnohonárodnostní stát, panovník, tolerovat, úřední/vyučovací jazyk, venkov, literatura, věda, historie, divadelní hra, spisovatel, němčina, čeština, monarchie, ústava, filozof, pedagog, republika, finance, profesor, vláda, hnutí, armáda, zahraniční politika, autonomie, mučení, povinná školní docházka, dohoda, atentát, následník trůnu, České národní obrození, Česká republika, České země, Tomáš Garrigue Masaryk, Marie Terezie, Rakousko-Uhersko, prezident, univerzita, příčina, velmoc, válka, moc, centrální, kolonie, rozpor, území, kraj, trikolóra, státní znak, krajské město, koruna

Jazykové struktury:
…znamená…, hrají…, píše…, mluví o…, patří sem…, …řekneme jinak…, moc má panovník, chtějí prosadit…, mají na starosti obranu, všechno se jím musí řídit, řídí stát, zabývá se…, zakázala…, došlo k…, zavedla…, bylo postaveno…, pracoval…, byly součástí.., studoval…, se mluvilo…, sousedí…, bojovalo…, byla rozdělena…, cílem…bylo…, byl spáchán…, vyhlásil válku, stát se, pracovat jako, bránit, studovat, zajímat se, se směje, ťuká, se bojí, klečí, letí, vstává, padá, odpovídá, se ptá, vidí, pláče, utíká, je rozdělen…, se dělí…, sousedí s…

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.