Tento článek se věnuje otázce, jak rozvíjet u žáků postupně všechny čtyři řečové dovednosti.
K tématu je možné si rovněž přečíst v příručce Učíme češtinu jako druhý jazyk strany 96–209. Příručku je možné stáhnout zdarma. |
---|
Začneme s těmi aktivními, tj. produktivními dovednostmi:
Mluvení
Z hlediska komunikace je pro žáky většinou nejdůležitější dovedností.
Hlavní zásada:
Spojujte nácvik mluvení vždy s praktickou, konkrétní a reálnou situací.
Proč? Aby se žák naučil, komunikovat v běžném reálném životě.
Jak trénovat mluvení?
- Výuku mluvení musíte řídit – žáci by měli vždy dostat přesné zadání, modelovou situaci, nabídku možností. Každá aktivita by měla mít své ohraničení, důležité je zejména zakončení – výstup studentů.
- Využívejte dialogy. K jednomu tématu je dobré zpracovat dialogy pro různé úrovně. Nejprve je vhodné cvičit modelové dialogy připravené lektorem. Pro začátečníky napište vždy na tabuli modelové věty nebo jim dejte pracovní list s dialogem, ve kterém pouze doplňují slova (na základě poslechu). Potom mohou dostat určitá slova či synonymní výrazy, kterými nahradí odpovídající slova či výrazy v dialogu. Nakonec mohou sami tvořit obdobný dialog; při jeho nácviku by si měli vyměnili role. Žáci se mohou rovněž naučit celý rozhovor zpaměti.
- Žáci mohou pracovat ve skupinách či dvojicích, zbaví se tak ostychu z mluvení mnohem rychleji.
Typy aktivit:
- popis obrázku
- hledání cesty dle popisu
- řazení komiksu podle popisu
- dialogická cvičení a hraní rolí
- získávání a doplňování informací
- hledání obrázku ze série podle popisu
- obměny slov či frází v různých náladách a rolích
- odpovědi na otázky, které si losují/vytahují na kartičkách
(podrobný popis jednotlivých možností v seznamu Univerzálních aktivit)