Materiál je určen pro heterogenní skupinu obsahující jak české žáky, tak žáky s odlišným mateřským jazykem (ŽOMJ).
Materiál se skládá z pracovního listu pro žáky, popisu jednotlivých aktivit (metodických poznámek včetně dílčích cílů) a ukázek řešení pracovního listu. S materiálem lze pracovat především v hodinách komunikační a slohové výchovy, ale zároveň i v hodinách gramatiky a literární výchovy.
Pro nácvik psaní charakteristiky je možné použít také další výukový materiál Císařovy nové šaty – Charakteristika postav.
Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Obsahový cíl:
– Žák sestaví popis osoby.
– Žák napíše charakteristiku člověka podle věcí, kterými se obklopuje.
– Žák procvičí svou pozornost, empatii, fantazii, schopnost dedukce.
Jazykový cíl:
– Žák porozumí na základě kontextu novým slovům či slovním spojením a vysvětlí je.
– Žák pojmenovává předměty (podstatná jména) a na jejich základě vymýšlí vlastnosti pachatele (přídavná jména).
– Žák kooperuje a domlouvá se se spolužáky při aktivitách.
– Žák diskutuje, argumentuje, obhajuje svůj názor.
– Žák produkuje souvislý text.
Jazykové prostředky:
– přídavná jména pro označení vlastností, slovesa ve spojení s podstatnými jmény, kterými se hodnotí lidské vlastnosti a jednání
– přirovnání (oči jako pomněnky) rčení pro povahové rysy (jedl vtipnou kaši)