Kulturní dotazník slouží ke zmapování zájmů a kulturních preferencí žáků. Slouží také pro žáky s OMJ jako slovníček k některým pojmům v literatuře (žánry a druhy žánrů). Obrázky lze vystříhat a pracovat s nimi v rámci aktivit k upevnění slovní zásoby žáka s OMJ (chodička, obracečka, pexeso aj.). Na základě vytvoření myšlenkové mapy jsou táci schopni napsat o sobě pár vět v podobě medailonku. Dotazník a medailonek byly použity při seznámení třídy s novou vyučující v ročním intenzivním kurzu češtiny pro cizince.
Obsahový cíl:
– Žák popíše vlastní zájmy a preference v kulturní/literární oblasti
– Žák na základě myšlenkové mapy popíše svůj život
Jazykový cíl:
– Žák s pomocí dotazníku pojmenuje své záliby – co má rád, co rád čte, jaké má rád žánry a o jakých tématech rád čte (nebo jaké má rád filmy)
– Žák se na základě dotazníku a připravených vět vyjádří o vlastních preferencích
– Žák na základě myšlenkové mapy napíše medailonek o sobě a svém životě
Slovní zásoba:
hry (PC, Xbox, Playstation), divadlo, tanec, malování, film, kino, televize, knihy, příroda, výlety, procházky, hudba, muzika, výstavy, muzeum, galerie, sport, noviny, časopisy, internet, články, zprávy, komentáře, knihy, sociální sítě, básně, texty písní, pohádky, povídky, romány, bajky, pověsti, báje, komedie, tragédie, romantické, detektivní, válečné, sci-fi (vědecko-fantastické), psychologické, akční, fantasy, humoristické, dobrodružné, historické, cestopisné, filozofické, oblíbený/á/é: zpěvák / zpěvačka / kapela, spisovatel, místo, nejlepší kamarád/ka, komiks
Jazykové prostředky:
Mám rád/a…, rád/a čtu…, Mám rád / mám ráda ……………….. knihy/filmy, můj oblíbený…se jmenuje…, čtu knihu, která se jmenuje…, mám/nemám zvíře…, Jmenuji se…, je mi… let, Pocházím z …, v České republice žiju … měsíců / let / rok, Ne/mám … / žádného sourozence / sourozenců, jmenuje se / jmenují se …, Mám rád / ráda …, Rád / Ráda …, Chtěl / Chtěla bych studovat…, Chtěl / Chtěla bych pracovat jako…
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu (Click with school).Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II.“, *který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.