Charakteristika literární/filmové postavy

Před touto aktivitou je možné zařadit pracovní list Popis osoby, charakteristika.

Obsahový cíl:
– Žák si osvojí vybranou slovní zásobu potřebnou pro charakteristiku postavy.
– Žák charakterizuje vybranou literární nebo filmovou postavu.

Jazykový cíl:
– Žák doplňuje slovní zásobu podle obrázku.
– Žák hledá antonyma.
– Žák spojuje věty tak, aby obsahovaly slovní zásobu a její vysvětlení.
– Žák vlastními slovy popisuje vybrané vlastnosti.
– Žák přiřazuje jednotlivé jazykové prostředky ke kategoriím charakteristiky.
– Žák s pomocí charakterizuje vybranou literární nebo filmovou postavu.

Slovní zásoba:
postava, hrdina, kniha, román, film, starý/á, mladý/á, bratr, sestra, kamarád/ka, kulatý / hranatý / oválný / pihovatý / hubený / milý / uhrovatý obličej, zelené / modré / hnědé / černé / hluboké oči, rovný / křivý / velký / malý / mohutný / úzký / široký / orlí / špičatý nos, hnědé / černé / blonďaté / zrzavé / kudrnaté / rovné / rozcuchané / dlouhé / krátké vlasy, vlasy na ježka, rovnátka / brýle, klobouk, čepice, šaty, sukně, kalhoty, tenisky, boty na podpatku, kabelka, batoh, hodný, zlý, dobrý, špatný, veselý, smutný, lehkomyslný,bezohledný, statečný, lakomý, protivný, falešný, optimistický, zodpovědný,sebevědomý, marnotratný, ohleduplný, pesimistický, poctivý, zbabělý, milý, štědrý, spořivý, nesmělý, domýšlivý, skromný, důvěřivý, spolehlivý, sympatický, lstivý,sobecký, živý, zdvořilý, nezdvořilý, hrubý, milý, chytrý, hloupý, odvážný, zbabělý, zamilovaný, citlivý, necitlivý, náladový, příjemný, nepříjemný, milý, přátelský, obětavý

Jazykové struktury:
Kdo to je? Jak vypadá? Jaký / jaká je? Co udělal / co udělala? Jaké má názory? Co říká? Co má rád/a? Jaké zájmy, koníčky? Co si o postavě myslím já? Ne/má … obličej/oči/nos/vlasy, Je hlavní/vedlejší hrdina/postava knihy/románu/filmu…, Je mu/jí…. let, Narodil/a se…, bydlí…, Má staršího/mladšího bratra jménem…, má straší/mladší sestru jménem…, Jeho otec/matka je…, její otec/matka je…, Má (nejlepšího) kamaráda/(nejlepší) kamarádku…, Je malý/velký/vysoký/hubený/tlustý – je malá / velká / vysoká / hubená / tlustá, Je/není hezký/á, krásný/á, půvabný/á, ošklivý/á, Nosí…, Je… (adjektiva), Utekl/a z domu, zachránil/svět, zavraždil/a…, zamiloval/a se do…, Myslí si, že…, Říká, že…, Podle něj / podle ní…, Rád/a tancuje/maluje/plave/hraje fotbal/čte knihy/se dívá na filmy/zpívá…, Má rád/a…. – Má rád/a, když…, Nemá rád/a…. – Nemá rád/a, když…, Mám ………(postavu) rád/a, protože…, Nemám …….. (postavu) rád/a, protože…, Podle mě je ………(postava) moc…, Myslím si, že je ………… (postava) málo…

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu.