Česká republika a země, ze které pocházím

Následující materiál propojuje výuku obsahu (zeměpis – ČR) a jazyka (vedlejší věty, spojky, časování sloves). Materiál byl použit ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school. V tomto projektu se žáci učí různé předměty na společných tématech.

Obsahový cíl:
– Žák vyjmenuje a pojmenuje části České republiky, kolik má ČR krajů, sousední státy, kdo je hlava státu, kolik obyvatel má ČR, měna, vodstvo, pohoří, velká města ČR, světové strany, základní historické památky, typické české produkty
– Žák představí zemi, ze které pochází (základní reálie)

Jazykový cíl:
– Žák tvoří otázky a odpovědi se slovesy, které umí i vyčasovat (Znát, vědět, umět)
– Žák doplňuje spojky
– Žák tvoří vedlejší věty (podmětných, předmětných, příslovečně příčinných)
– Žák umí určit synonymum
– Žák umí stupňovat přídavná jména

Slovní zásoba:
znát, vědět, umět, důvod, důsledek, Evropa, Čechy, Morava, Slezsko, kraje, rozloha, kilometry čtvereční, sever, východ, západ, jih, Německo, Rakousko, Slovensko, Polsko, parlamentní republika, hlava státu, prezident, obyvatelstvo, měna, koruna, úřední jazyk, sousední stát, region, reprezentant, peníze, pohoří, hora, vodstvo, řeka, les, louka, rybník, jezero, pole, jeskyně, propast, rovina, pohoří, přehrada, vysoký, dlouhý, známý, zajímavý, krásný, hluboký, země, stát, chrám, zámek, produkt, obuv, cukr

Jazykové struktury:
Víte, jak…; Víte, že…; Víte, kdo…; Umíte…; Znáte…; Znám…; On…, že…; Ona umí … a….; Nevíš….?; …, protože…; …, proto…; Vím, co…; Na východě…; Kolik metrů…; Jak se jmenuje…; Vysoký – vyšší – nejvyšší; Co se vyrábí…; Z jakého města….

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu Click with school.