Podpora žáků s OMJ v prostředí české školy

Fakultní základní škola PedF UK, Mezi Školami 2322, sídlí v Praze 13, v lokalitě Nové Butovice, která je známa vyšší koncentrací zde žijících cizinců ze zemí EU, ale především z tzv. třetích zemí, proto i složení jejích žáků odpovídá tomuto stavu. Mezi 600 žáky školy je více než ¼ žáků, kteří jsou občany jiných států, než ČR. Tato situace nevznikla nově, ve FZŠ Mezi Školami pracujeme s integrací žáků s OMJ již téměř 20 roků. Vlastní nabyté zkušenosti opřené o zahraniční praxi daly základ vytvoření systému, který skutečně funguje.

Prvním a základním krokem integrace žáka s OMJ do prostředí české školy je zvládnutí českého jazyka v plném rozsahu, dobře víme, že tím sice integrace nekončí, ale pro tentokrát se zaměříme na tento první krok.

Většina žáků s OMJ přichází do školy s počátkem školního roku, buď do první třídy po zápisu, nebo do vyšších tříd příchodem z ciziny. V naší škole probíhá po zápisu do prvních tříd kurz českého jazyka pro předškoláky a v posledních dvou týdnech prázdnin kurz pro ostatní nově příchozí žáky s OMJ. Tyto kurzy jsou hrazeny z prostředků Městské části Praha 13 a jejich cílem je dosáhnout základního porozumění českého jazyka, nutné pro život žáka ve škole.

Ve škole pracuje asistentka pedagoga, která má na starosti individuální přípravu žáků s OMJ a žáků, kteří nově přijdou v průběhu školního roku, ve své práci navazuje na základní znalosti získané v prázdninovém kurzu. Asistentka pracuje se žáky v době vyučování, žáci jsou k ní uvolňováni z vyučovacích hodin.

Dále jsou žáci zařazování do systému výuky ČDJ, který je koncipován dvojstupňově podle úrovně jejich znalostí. Tuto výuku vedou učitelé školy.

Tak, jak žáci s OMJ postupně zvládají češtinu nejen na komunikační úrovni, ale i v psané formě, pracují s nimi učitelé v běžném vyučování, zejména vyučování českému jazyku, s cílem posunout je na úroveň znalostí ostatních žáků. Se žáky s OMJ pracují i učitelé v ostatních předmětech s cílem osvojení si odborné slovní zásoby v češtině potřebné pro vyučovaný předmět a znalost českého kontextu.

Tento systém je do určité míry podobný systému přípravy žáků s OMJ, jak jsem měl možnost se s ním seznámit v Rakousku a Německu, v naší škole se dlouhá léta osvědčuje, proto si myslím, že je možno z něj vyjít při koncipování integrace žáků s OMJ do škol v ČR.

PhDr. Petr Vodsloň
Ředitel Fakultní základní školy PedF UK
Praha 13, Mezi Školami 2322
158 00 Praha 5 – Nové Butovice