Jak začít učit
Pro základní inspiraci pro začínající učitele nám můžou posloužit První kroky - čeština jako druhý jazyk nebo také hodinové video, ve kterém se dozvíte, v čem se liší čeština jako druhý jazyk od vyučovacího předmětu český jazyk, co žáky s odlišným mateřským jazykem v češtině učíme, několik tipů na úvodní aktivity, k abecedě a zejména přehled materiálů k výuce češtiny jako druhého jazyka.
Pár tipů na začátek
1. Představte si sami sebe, když jste se učili cizí jazyk
- zpočátku vám nic nepřichází na jazyk automaticky
- žádná zákonitost systému a struktura cizího jazyka není v mysli automaticky
- všechno se musíte vědomě naučit nebo odposlouchat
2. Jak začít, když cizinec vůbec neumí česky a nemáme žádný společný jazyk?
- zpomalte a zjednodušte jazyk - používejte jednoduché věty, ale jazyk nekomolte
- používejte vybranou ustálenou instrukci (např. Napište!)
- buďte názorní - používejte obrázky, reálné předměty, tabulky, videa, atd.
- využívejte gesta, předvádějte situace pantomimou
- hodně opakujte - instrukci, slovní zásobu - procvičujte nové
- ověřujte porozumění - uvádějte příklady, naučte fráze pomoci
Při výuce nově příchozích dětí využíváme materiálů bez zprostředkovacího jazyka, učíme tedy češtinu výhradně česky. Materiály jsou tak vhodné pro různé mluvčí a využitelné i v heterogenních skupinách jazykové přípravy. Využívání materiálů a učebnic se zprostředkovacím jazykem bývá pro děti matoucí, vyčerpávající v případě střídání dvou jazyků při výuce a nerozvíjí je v potřebě využít češtinu jako nástroj komunikace. Na druhou stranu se nebráníme využití mateřského jazyka v lekcích jako motivačního prvku, pro pocit bezpečí, dále při skupinové práci dětí, pro tvoření jejich vlastních slovníčků a pro rozvoj vícejazyčnosti. Ale v lekcích ČDJ využívejme přednostně češtinu.
Více k tématu zprostředkovacího jazyka čtěte v článku Lídy Holé Zprostředkovací jazyk v hodinách češtiny pro cizince - ano či ne a v diplomové práci J. Zachové Výuka češtiny pro cizince bez zprostředkovacího jazyka.
3. Ujasněte si svůj postoj k češtině jako jazyku a češtině jako cizímu jazyku
- čeština je nástroj dorozumění,
- češtinu pro život v české společnosti potřebujeme,
- česky se lze domluvit ve všech životních a společenských situacích,
- studium češtiny není jen pro nadšence a odborníky,
- studium češtiny je nutnost pro cizince, kteří tu chtějí žít,
- čeština není „malý exotický jazyk“,
- čeština je jedním z jazyků členské země EU.
Vyučující by měl: | Vyučující by neměl: |
---|---|
prezentovat češtinu jako komunikační prostředek | omlouvat se za obtížnost češtiny |
prezentovat strukturu češtiny jako systém pravidel (ne výjimek) | podbízet se kuriozitami (jako jsou jazykolamy a okrajové jevy) |
snažit se, aby cizinec získal k češtině kladný vztah a nepřestal se snažit své znalosti češtiny zdokonalovat | deformovat češtinu |
mluvit správně česky i při zjednodušování | tvrdit, že čeština se nedá naučit |
(podle doc. M. Hrdličky)
Než začneme učit
Musíme se obrnit trpělivostí, jde to pomalu. Ale půjde to!
Zásady pro výuku:
- jsme trpěliví, cizinec potřebuje k osvojení češtiny především čas
- prezentujeme jazykové prostředky v kontextu situací, vět a frází
- nechceme od cizince hned ucelenou znalost jazyka a celého jeho systému
- nepředpokládáme u cizince stejný jazykový cit pro češtinu jako u rodilých mluvčích
Proč?
Protože ten, pro koho čeština není mateřským jazykem, si ji osvojuje:
1. postupně
- stejně jako my, když se učíme od dětství mluvit
- stejně jako my, když se učíme cizí jazyk
2. v kontextu (tj. tak, jak jazyk skutečně používáme)
- slovní zásobu a fráze si cizinec osvojuje v kontextu témat a situací, např. při nakupování, v dopravě, při domlouvání schůzky
- gramatiku si cizinec osvojuje v kontextu věty a při spojování slov
To je pán, káva pro pána, mluvím o pánovi (nikoli samostatné pán, pána, pánovi – bez významu a kontextu to nedává smysl ani rodilým mluvčím, jsou to jen tvary a jejich použití souvisí s ostatními slovy ve větě).
Bez mladého pána, bez mladé paní, za mladou paní (nikoli pouze mladého, mladé, mladou).
Dobrá praxe
Další zdroje
Více k tématu |
