Příprava a plán na úvod
Než jdeme učit...
...měli bychom si rozmyslet co – proč – jak a potom si vytvořit:
- Plán
- Pracovní list
- Aktivity
Vycházíme vždy z tématu a jeho struktury.
Co
budeme s žáky v hodině probírat, jakou gramatiku, jakou slovní zásobu, jaké fráze, jaké hry budeme hrát…?
Posloupnost hodiny si napíšeme heslovitě na papírek s časovou dotací jednotlivých aktivit. Můžeme využít klasického schématu:
Proč
budeme učit právě tento obsah a právě tímto způsobem? Při přípravě si musíme stanovit cíl, popř. cíle podle pokročilosti studentů. Zdá se to někdy jako zbytečná práce, ale neměli bychom stanovení cíle podcenit. Určitě se to vyplatí, při vymýšlení aktivit i při hodnocení.
Jak
toho dosáhneme? Jaké konkrétní metody a formy výuky využijeme? Jaká cvičení vytvoříme, jaké hry zvolíme, kde bude výuka probíhat, jaké budeme potřebovat pomůcky, budeme potřebovat nějakou techniku (počítač, CD přehrávač, data projektor, power point, internet…)?
Plán lekce
Obsahuje:
aktivity k danému tématu + jejich cíle (formulovány z pohledu žáka – např. aby všichni studenti zvládli určitou situaci, např. umím si koupit lístek do kina, umím se zeptat na cestu, umím pozdravit apod.) + krizový plán
Tvoříme ho:
- Před hodinou – pomůže učiteli uvědomit si, co a proč chce učit.
- V průběhu hodiny – usnadní práci, protože učitel ví, co bude učit a kam to směřuje.
- Po hodině – slouží k sebehodnocení a zhodnocení hodiny a může být zdrojem informací pro jiného učitele.
Fáze lekce:
- úvodní aktivita, začátek
- prostředek lekce – přímé vyučování a) v této části se věnujte výkladu a procvičování – individuálně, ve skupině; zadejte samostatnou práci
- konec lekce – hodina by měla směřovat k nějaké spolupráci (např. ke skupinové práci)
- záloha – mějte připravenu zásobu aktivit, které můžete v krizové situaci použít
b) rozdělte si celek na jednotlivé úseky – střídejte aktivity (čtení, psaní, mluvení, samostatné a skupinové práce)
Témata na začátek
Jak postupně zvládat určité komunikační situace:
Téma | Situace | Gramatika | Fráze |
---|---|---|---|
Seznamování | Představování, pozdravy | Osobní zájmena, sloveso být | Kdo to je? To je … Jsem … Jste …? apod. Dobrý den vs. Ahoj |
Škola | Co děláme ve škole – mnoho slov a situací, můžeme je využít k osvojení gramatiky | Rody, čtvrtý pád jednotného čísla, první pád množného čísla, časování sloves | Kde je...? Kdo to je? Co to je? To je … To jsou … Můžu si půjčit ...? Nemám … Zapomněl(a) jsem … To je moje/můj … To jsou moje … |
Kde? | Místa a co tam děláme/říkáme, prostředí města či vesnice | Příslovce místa, předložky místa, šestý pád podst. jmen | V obchodě, autobuse, lékárně, na zastávce, nádraží |
Kdy? | Časové údaje, co kdy děláme, jestli máme na něco čas | Časování sloves a rozšiřování jejich repertoáru, otázky | Co děláš po škole? Můžeš dnes odpoledne? |
Věci kolem nás | Užitečná slovní zásoba, spojujeme s frázemi | Rody, 4. pád podstatných jmen, přídavná jména, číslovky | Potřebuju … Můžu dostat … Kde je …? |
Jídlo a pití, nakupování | Názvy jídel a potravin, školní jídelna, nakupování | 4. pád podstatných jmen, číslovky (peníze) | Co si přejete/přeješ? Co si dáte/dáš? Dám si ... Prosím, děkuji, stačí.Potřebuju … Jím/nejím ... Mám/nemám rád(a) ... |
Orientace | Ve městě, ve škole, umět se zeptat na cestu, porozumět instrukcím | Příslovce místa: vpravo, vlevo, nahoře, dole atd. | Jak se dostanu k / do …? Musíš jít směrem … Musíš odbočit … |
Doktor, zranění a nemoci | Rady, co má člověk dělat, návštěva lékaře | Modální slovesa, rozkazovací způsob | Máte/máš … Musíte/musíš … Nesmíte/nesmíš …Odlož(te) si. Lehněte/Lehni si. |
Více podrobností k posloupnosti úvodních témat najdete ve Vzdělávacím obsahu ČDJ.
Další zdroje
Více k tématu |
|
