Dobrá praxe
Zde naleznete přehled úspěšných aktivit a projektů realizovaných na školách v oblasti začleňování žáků cizinců. Věříme, že z těchto příkladů dobré praxe načerpáte inspiraci pro realizaci obdobných projektů na vašich školách.
Zároveň zde máte možnost zveřejnit i svoji dobrou praxi, stačí ji poslat na proskoly@meta-ops.cz.
Vertical Tabs
Nadpis![]() |
Text | |
---|---|---|
Doporučení pro výuku češtiny pro děti cizinců – postřehy z praxe | Čeština jako druhý jazyk / Jak začít učit | Na stránkách obecně prospěšné společnosti Nová škola najdete Rady pro výuku dětí - cizinců aneb co může pomoci učitelům začátečníkům. Text vznikl na základě zkušeností lektorů z práce s žáky - cizinci na ZŠ Generála Janouška v rámci projektu Čeština pro... |
Adaptace žáka-cizince na školní prostředí | Základní školy / Přijetí do základní školy | Článek se zabývá počátečním kontaktem žáka cizince se školním prostředím, třídou, školní budovou. Zahrnuje poznávací aktivity ve vztahu k prostředí, k žákovskému kolektivu i k neznámému jazyku. |
Adaptační týden v MŠ K Lukám | Mateřské školy / Adaptace dítěte v MŠ | Praha 4 – Libuš je oblastí, kde se vyskytuje vysoké množství cizinců a to převážně vietnamského původu (v blízkosti se nachází SAPA). Dvoutřídní mateřská škola K Lukám s kapacitou 56 dětí má nejvyšší koncentraci cizinců v okolí a to 46% z celkového počtu... |
Aktivace předchozích vědomostí | Zapojení do výuky a materiály / Aktivace předchozích zkušeností a znalostí | Měli jsme probírat nahosemenné rostliny. Mám ve třídě žáky z Číny, Nepálu a Ukrajiny. Napsala jsem na tabuli věty: Když jdeme v Česku do lesa, s jakými stromy se setkáme? Když jdeme v Číně do lesa, s jakými stromy se setkáme? Když jdeme v Nepálu do lesa... |
Aktivní používání odborného jazyka | Zapojení do výuky a materiály / Propojení výuky obsahu a jazyka | Ve třídě mám na zeměpis žáka z Mongolska, který je tu sice už asi pět let, přesto mu dělá problémy mluvit odborným jazykem v hodině. Chtěla jsem ho podpořit, aby se rozmluvil. Tady je příklad, kdy se to povedlo. Probírali jsme vodstvo ČR. Cílem hodiny... |
Asistent pedagoga - ZŠ Jižní | Zdroje a inspirace / Cizinci - žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | Iveta Vojtěchová působí již tři roky jako asistent pedagoga na ZŠ Jižní. Na starosti má integrované žáky, mezi které patří z části i žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Dříve vedla kroužek češtiny pro cizince, momentálně se ale nenaplní kapacita,... |
Asistent pedagoga pro cizince | Zapojení do výuky a materiály / I. stupeň (Prv, Př, Vla) | ZŠ Mezi Školami ZŠ Mezi Školami má asistenta pedagoga pro žáky cizince již několik let. Asistent je financován přes dotační program MŠMT na financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním. U cizinců škola znevýhodnění... |
Bedýnky příběhů (InBáze, z.s.) | Děti s OMJ / Důležitost mateřského jazyka | Bedýnky příběhů jsou tvořivé dílny spojené s pohádkami z různých zemí. Na následujícím odkazu si je můžete přečíst a o činnosti spolku Inbáze se dozvědět více https://inbaze.cz/multikulturni-vzdelavaci-programy-pro-ms-a-1-stupen-zs/ |
Časopis Kamarádi | Zapojení do výuky a materiály / Aktivace předchozích zkušeností a znalostí | Kamarádi je časopis pro vícejazyčné děti a multikulturní výchovu. Je zaměřen na děti, které pocházejí z jazykově smíšených rodin, národnostních menšin, mající zahraniční kořeny nebo učící se a komunikující vedle češtiny také v dalším jazyce. Je i pro ty... |
ČDJ zapracované v ŠVP | Základní školy / Co souvisí s přijetím cizince | Pro inspiraci vám přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Staňkova Brno. Do ŠVP zapracovali češtinu jako druhý jazyk, najdete od str. 333. |
Čeština pro cizince – jiný, zajímavý, praktický pohled na náš rodný jazyk | Čeština jako druhý jazyk - rušené / Čeština jako druhý jazyk - rušené | Když jsem začala učit češtinu pro cizince, nevěděla jsem, jak na to. Můj student se učil nazpaměť koncovky mužského rodu jednotného čísla podle vzoru „muž“. I když byl statečný, tuto cestu jsme rychle opustili. A místo memorování jsme se zaměřili na smysl... |
Církevní gymnázium Německého řádu Olomouc | Střední školy / Integrace do kolektivu | Národní pedagogický institut (NPI) připravil v rámci Podpory pedagogů vzdělávajících děti/žáky-cizince ve spolupráci se školami ukázky příkladů dobré praxe, tedy jak se věnují dětem/žákům-cizincům právě u nich ve školách. Více viz https://cizinci.npicr.... |
Cizinci jako asistenti pedagogů | Asistent pedagoga / Alternativy k asistentovi | META již dlouhodobě pracuje s konceptem inkluzivního školství, jehož hlavním cílem je rovnocenné zapojení různě znevýhodněných žáků do výuky. Naši pracovníci podporují a pracují s pedagogy, kteří se podílejí na začleňování dětí s odlišným mateřským... |
Cizinci na ZŠ Na Valech | Čeština jako druhý jazyk / Než začneme učit | Novinový článek - Poděbradské noviny |
Co se u žáků s OMJ v dějepise osvědčilo? | Tyto tipy vycházejí z výstupu pracovní skupiny. Při individuální práci používáme pracovní listy (PL), ve kterých je zjednodušený text a úkoly jsou přiměřené jazykovým znalostem a dovednostem žáka. Text z učebnic je pro začátečníky velmi náročný. Složitě... | |
Cooperation, management and networking | Adaptace a klima školy / Začleňování dítěte/žáka s OMJ | Cooperation, management and networking: effective ways to promote the linguistic and educational integration of children and adolescents from migrant backgrounds Toolkit vydaný Evrospou komisí připravený pro Politické Fórum "Právo učících se na kvalitu a... |
Čtenářský klub pro děti s OMJ | Čtenářský klub byl v Domě dětí a mládeže, 2. května 968, Nymburk, realizován jako nová aktivita financovaná z projektu Šablony II ve školním roce 2019/2020. Čtenářský klub pro děti s OMJ byl původně plánován pro žáky 1. - 9. třídy ZŠ, ale po přihlášení... | |
Děti azylantů chodí do běžné základní školy | Zdroje a inspirace / Cizinci v režimu zákona o azylu | Článek místního zpravodaje o integraci žáků azylantů. |
DIDAKTICKÉ MATERIÁLY A PŘÍPRAVA NA LEKCE KIKUS V PRAXI | Mateřské školy / Jazyková podpora | DIDAKTICKÉ MATERIÁLY KIKUS OBRÁZKOVÉ KARTY KIKUS Didaktický materiál obrázkových kartiček se velmi osvědčil a lze jej rozhodně doporučit. Kartičky lze zakoupit přes německý jazykový portál Hueber nebo v českém e-shopu Levné učebnice. Materiál obsahuje... |
Dobrá praxe PPP v Ústeckém kraji | Informace pro PPP / Úvodní informace pro PPP | PPP v Ústeckém kraji poskytuje žákům s OMJ podporu dle § 16 ŠZ, vyhlášky č. 27/2016 Sb. Většinou se jedná o úpravu obsahu vzdělávání, pedagogickou intervenci a doporučení nákupu speciálních učebnic pro výuku ČDJ. Hlavní koordinátorka pro práci s cizinci... |
Domino - Český jazyk pro malé cizince 1, 2 - anotace | Střední školy / 1. stupeň | Učebnicový soubor Domino - Český jazyk pro malé cizince 1 je určený pro výuku jinojazyčných žáků prvního stupně základní školy, zvlášť pro 1. ročník ZŠ. Učebnice vychází z Evropského portfolia jazyků a představuje způsob osvojování českého jazyka hravou... |
Doučování Linh | Čeština jako druhý jazyk / Co je to ČJ a ČDJ | Rodiče Linh u nás otevřeli obchod, otec zde žije již asi 10 let. Dívenka se přistěhovala v 11 letech a nastoupila do třetí třídy. Uměla jen pozdravit a zeptat se, jak se máš. Otec hledal pro dceru doučování a oslovil mne. Zpočátku k nám Linh docházela... |
Dvojjazyčná poezie | Zapojení do výuky a materiály / Aktivace předchozích zkušeností a znalostí | Děti v základní škole v Británii studovali tradiční bengálskou báseň „Kajla Didi“ (ve třech verzích – v bengálském písmu, přepsané foneticky do angličtiny /aby to mohly číst bengálsky i anglické děti/ a anglicky) o dívce, jejíž sestra zmizí. Poté si... |
Formativní hodnocení | Základní školy / Hodnocení žáků s OMJ | Jedním z nejúčinnějších postupů vedoucích k efektivnímu vzdělávání žáků v heterogenních kolektivech je formativní hodnocení. Učitelé, kteří používají formativní hodnocení, nesrovnávají žáky mezi sebou, ale zaměřují se na dosahování učebních cílů u... |
Francouzské jazykové kurzy prostřednictvím volnočasových aktivit | Čeština jako druhý jazyk / Řečové dovednosti | Když děti imigrantů přijedou do Francie, musejí se vyrovnat s výukou francouzštiny a hledat si své místo ve společnosti. Navíc, stejně jako u nás, povinně procházejí školním systémem. V oblasti Mulhouse pilotují program, který pomáhá školám integrovat... |
Ideální je středa | Základní školy / První dny ve škole | Ideálním dnem nástupu nově příchozího žáka na školu je středa. Je to ze dvou důvodů. Prvním je dostatek času před nástupem žáka, který potřebují jak učitelé na přípravu, tak i nový žák a jeho rodiče. Co vše připravit, než žák přijde, se můžete dočíst v... |
Inkluze v MŠ a ZŠ Regionu Karlovarský venkov | Asistent pedagoga / Náplň práce asistenta pedagoga | Jak probíhá inkluze a spolupráce asistenta pedagoga s pedagogem na základní škole v ZŠ Regionu Karlovarský venkov se můžete dočíst na následujícím odkazu. |
Integrace žáků cizinců do prostředí české školy | Zdroje a inspirace / Cizinci - žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | Fakultní základní škola PedF UK, Mezi Školami 2322, sídlí v Praze 13, v lokalitě Nové Butovice, která je známa vyšší koncentrací zde žijících cizinců ze zemí EU, ale především z tzv. třetích zemí, proto i složení jejích žáků odpovídá tomuto stavu. Mezi... |
Jak používat KV při psaní slohu | Zapojení do výuky a materiály / ČJL I. stupeň | Zdroj: S. Dunbar: Integrating language and content – Case study, in: TESL Canada Journal, 1992. Autor studie na konkrétním příkladu sledoval, jak zapojení klíčových vizuálů pomáhá při psaní slohových prací. V tomto konkrétním případě se jednalo o chlapce... |
Jazyk měsíce | Děti s OMJ / Důležitost mateřského jazyka | Jazyk měsíce je projekt základní školy v Newbury Park v Essexu v Anglii. Do této školy chodí děti mluvící mnoha různými jazyky, a proto se rozhodli toto jazykové bohatství využít. Každé dítě v rámci projektu Jazyk měsíce funguje jako zdroj pro ostatní... |