Financování podpory vícejazyčných dětí v MŠ a ZŠ ze šablon OP JAK

MŠMT vyhlásilo dne 23. 9. 2024 druhou vlnu Šablon OP JAK pro MŠ a ZŠ II.

Lhůta pro podávání žádostí: od 7. 10. 2024 do 30. 9. 2025 do 14:00 hod.

Délka projektu: 2436 měsíců.

Text výzvy a přílohy: Start druhé vlny Šablon OP JAK – OP JAK

Konzultační linka: 234 814 777 (každý pracovní den od 9 do 15 hodin) a e-mailová adresa dotazyZP@msmt.cz.

Žadatel může požádat o podporu pouze jednoho projektu. Svůj projekt si sestaví výběrem jednotlivých šablon (jedné nebo více). Škola/školské zařízení si dle svého druhu (MŠ / ZŠ / ŠD / ŠK / ZUŠ / SVČ) do své žádosti o podporu může zvolit typ šablony nebo kombinaci typů šablon v takovém počtu, aby výsledná suma požadované podpory na projekt respektovala minimální a maximální možnou výši podpory a podmínky pro volbu.

Minimální výše podpory na projekt: 100 000 Kč.

Maximální výše podpory na projekt:

  • pro MŠ a ZŠ: 250 000 Kč + (počet žáků x 2 000 Kč) + (počet účastníků x 1 000 Kč)
  • pro ŠD, ŠK, SVČ a ZUŠ: 150 000 Kč + (počet dětí/žáků/účastníků x 1 000 Kč)

Počet dětí/žáků nebo účastníků zájmového vzdělávání (tj. družiny/školního klubu) pro stanovení max. výše dotace žadatele je stanoven podle počtu dětí/žáků/účastníků, který je uveden školou / školským zařízením ve statistickém výkaznictví k 30. 9. 2023, resp. k 31. 10. 2023.

Je nezbytné, aby žadatel nejdříve jednotlivé šablony zadal do Kalkulačky šablon, čímž získá optimalizovaný výběr šablon vzhledem k maximální možné výši dotace, poté vybrané šablony zadává do žádosti o podporu.

Pokud si žadatel vybere jednu nebo více šablon personální podpory, musí v žádosti uvést počet produktivních hodin náležících k vybrané aktivitě. Počet těchto hodin vypočte pomocí Kalkulačky šablon.

Žádost o podporu se podává v aplikaci ISKP21+ na adrese ISKP21+ (mssf.cz)

Spolufinancování projektu z vlastních zdrojů příjemce je stanoveno dle typu příjemce jako % z celkových způsobilých výdajů projektu takto:

  • školy/školská zařízení zřizovaná MŠMT: min. 0 %,
  • školy a školská zařízení (s výjimkou škol/školských zařízení zřizovaných MŠMT): min. 5 %.

Pokud žadatel realizuje projekt ve výzvě Šablony pro MŠ a ZŠ I, může současně podat žádost o podporu ve výzvě Šablony pro MŠ a ZŠ II, nicméně realizaci projektu ve druhé vlně šablon může zahájit až po ukončení projektu z první vlny šablon.

Šablony využitelné na podporu vícejazyčných dětí (s OMJ) v MŠ:

2.I/1 Školní asistent MŠ

Zaměření podpory: 

  • Děti ohrožené školním neúspěchem, zejména z vícejazyčného nebo sociokulturně znevýhodněného prostředí.

Počet dětí:

  • Minimálně tři děti ohrožené školním neúspěchem musí být identifikovány po celou dobu aktivity.

Kvalifikace školního asistenta: 

  • Nutná kvalifikace dle zákona č. 563/2004 Sb. V případě nemožnosti zajistit kvalifikovanou osobu lze výjimečně zaměstnat nekvalifikovaného pracovníka.

2.I/2 Školní speciální pedagog MŠ

Zaměření podpory:

  • Poskytnutí dočasné personální podpory mateřským školám formou školního speciálního pedagoga.
  • Podpora škol s dětmi, které potřebují podpůrná opatření prvního stupně, a jejich integrace do kolektivu.

Podmínky pro školu:

  • Škola musí mít minimálně 75 dětí.
  • V případě škol s méně než 75 dětmi je podmínkou, že mateřská škola je součástí právnické osoby společně se základní školou nebo střední školou.
  • Počet dětí se stanoví na základě průměru z let 2021–2023.

Počet dětí:

  • Minimálně tři děti s potřebou podpůrných opatření prvního stupně musí být identifikovány po celou dobu aktivity.

Kvalifikace školního speciálního pedagoga:

  • Speciální pedagog musí splňovat kvalifikační předpoklady dle zákona č. 563/2004 Sb..
  • Speciální pedagog má následující odpovědnosti:
    • Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb dětí.
    • Spolupráce na tvorbě plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu pro každé dítě.
    • Zlepšování podmínek pro integraci dětí se speciálními potřebami.

2.I/3 Sociální pedagog MŠ

Zaměření podpory:

  • Poskytnutí větší podpory dětem ohroženým školním neúspěchem.
  • Cílovou skupinou jsou děti, které mohou být ohroženy školním neúspěchem při nástupu do základní školy.

Podmínky pro školu:

  • Mateřská škola musí identifikovat alespoň tři děti ohrožené školním neúspěchem.
  • Oblasti rizika při identifikaci dětí:
    • Nedůsledné rodičovské vedení.
    • Nedostatek možností pro rozvoj nadání a talentu.
    • Nízká úroveň znalostí a dovedností vzhledem k biologickému věku.
    • Zdravotní omezení.
    • Sociokulturní znevýhodněné prostředí.

Počet dětí:

  • Minimálně tři děti ohrožené školním neúspěchem musí být identifikovány po celou dobu realizace aktivity.

Kvalifikace sociálního pedagoga:

  • Sociální pedagog není pedagogický pracovník dle zákona č. 563/2004 Sb.
  • Poskytování mediace mezi školou, rodiči a institucemi.
  • Pomoc s právními a sociálními otázkami.

2.I/4 Dvojjazyčný asistent pedagoga MŠ

Zaměření podpory:

  • Poskytnutí personální podpory mateřské škole ve formě dvojjazyčného asistenta pedagoga (DAP).
  • Podpora je zaměřena na děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ).

Podmínky pro školu:

  • Minimálně jedno dítě s OMJ musí být přítomné v mateřské škole po celou dobu realizace aktivity.
  • Dvojjazyčný asistent je angažován na kontinuální práci ve třídě, kde se vyskytuje dítě s OMJ.

Počet dětí:

  • Podmínka jednoho dítěte s OMJ je nezbytná pro přidělení plného úvazku 1,0.
  • Výběr dětí je v kompetenci ředitele školy, který spolupracuje s pedagogy na základě individuálních potřeb dětí s OMJ.

Kvalifikace dvojjazyčného asistenta pedagoga:

  • Dvojjazyčný asistent pedagoga musí splňovat kvalifikační požadavky pro pozici asistenta pedagoga dle zákona č. 563/2004 Sb..
  • V krajních případech, pokud nelze zajistit kvalifikovanou osobu, může být zaměstnán nekvalifikovaný pracovník (kromě znalosti cizího jazyka, která je povinná při nástupu).

Šablony využitelné na podporu vícejazyčných žáků (s OMJ) na ZŠ

2.II/1 Školní asistent ZŠ

  • Podmínkou jsou nejméně 3 žáci ve škole ohroženi školním neúspěchem – těmi jsou i žáci s OMJ a ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
  • Podpora pro žáky ZŠ, děti v přípravné třídě i účastníky zájmového vzdělávání (družina, školní klub).
  • Školní asistent není pedagogickým pracovníkem; podporuje rodiny žáků a zprostředkovává komunikaci mezi nimi a školou, pomáhá s koordinací plánů podpory (IVP, PLPP), se zapojením žáků do volnočasových aktivit, s přípravou žáků na výuku aj. Podrobná náplň práce je v popisu dané šablony.

2.II/2 Dvojjazyčný asistent ZŠ

  • Dvojjazyčný asistent pedagoga (DAP) je určený na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem.
  • Podmínkou je minimálně jeden žák s OMJ ve škole.
  • Podpora pro žáky ZŠ, děti v přípravné třídě, děti v přípravném stupni speciálních ZŠ i pro účastníky zájmového vzdělávání (družina, školní klub).
  • Náplní DAP není výuka, ale pomoc pedagogovi s organizací a administrací výuky a mimoškolních aktivit a také podpora v případech, kdy by cizí jazyk představoval bariéru v porozumění; může například pomoci s úpravou vzdělávacích cílů pro žáky s OMJ a připravovat podpůrné materiály (vytipovat klíčovou slovní zásobu a fráze, připravit k nim podpůrné podklady, zjednodušit texty apod.); může také pomáhat s komunikací mezi školou a rodiči žáků s OMJ, s přípravou žáků s OMJ na výuku aj. Podrobná náplň práce je v popisu dané šablony.

2.II/3 Kariérový poradce ZŠ

  • Podpora žáků při volbě navazujícího vzdělávání nebo profesní orientace včetně žáků s potřebou podpůrných opatření a žáků ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání, tj. i žáků s OMJ.
  • Kariérovým poradcem je pedagogický pracovník školy.
  • Kariérový poradce připraví a uskuteční se žáky měsíčně dvě individuální setkání, která povedou k objevování jejich zájmů, preferencí, předpokladů a vhodných směrů vzdělávání a profesní orientace směřující k výběru povolání při vstupu na trh práce. Podrobná náplň práce je v popisu dané šablony.

2.II/6 Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem v ZŠ

  • Cílem je podpořit žáky ohrožené školním neúspěchem (včetně žáků s OMJ a žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí) prostřednictvím doučování.
  • Podmínkou je minimálně 1 žák ohrožený školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin doučování (po 45 minutách) v ZŠ během jednoho pololetí. Aktivita může probíhat i ve skupině a lze ji realizovat i distanční formou.
  • Podpora pro žáky ZŠ, děti v přípravné třídě, děti v přípravném stupni speciálních ZŠ i pro účastníky zájmového vzdělávání (družina, školní klub).
  • Doučující osoba nemusí být pedagogickým pracovníkem.

2.V/3 Doučování účastníků zájmového vzdělávání ohrožených školním neúspěchem v ŠD/ŠK

  • Cílem je podpořit účastníky zájmového vzdělávání ohrožené školním neúspěchem (včetně žáků s OMJ a žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí) prostřednictvím doučování.
  • Podmínkou je minimálně 1 účastník zájmového vzdělávání ohrožený školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin doučování (po 45 minutách) ve školní družině nebo školním klubu během jednoho pololetí. Aktivita může probíhat i ve skupině a lze ji realizovat i distanční formou.
  • Podpora pro účastníky zájmového vzdělávání (družina, školní klub).
  • Doučující osoba nemusí být pedagogickým pracovníkem.

Doplňující články