Dne 1. 9. 2024 vstoupí v platnost novelizovaná vyhláška č. 48/2005 Sb., která přináší některé změny v oblasti vzdělávání cizinců.
Zařazování do ročníku
- Cizinci i občané ČR vracející se ze zahraničí se zařazují dle věku, a pokud je to v jejich nejlepším zájmu, lze je s přihlédnutím k úrovni dosavadního vzdělání a zhodnocení vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.
Jazyková příprava
Které školy ji poskytují?
- Nemění se skutečnost, že jazykovou přípravu poskytují všechny školy, které mají alespoň 5 % cizinců. Nově může krajský úřad automaticky určit pouze školy, které jsou tvořeny třídami prvního a druhého stupně.
- Novinkou je také to, že na vlastní žádost se může stát školou určenou každá škola, která má alespoň 5 žáků cizinců. V tomto případě to může být i škola tvořená pouze třídami prvního stupně. Taková škola musí požádat příslušný krajský úřad, aby ji určil. Takto určená škola nemusí nabízet kurzy češtiny dětem z okolních škol.
- To znamená, že malotřídky s vysokým počtem cizinců nebudou automaticky určené k poskytování jazykové přípravy a nebudou mít povinnost nabízet jazykovou přípravu žákům z okolních škol.
- Nově mají nárok na jazykovou přípravu i děti v přípravných třídách, ty se ovšem nezapočítávají do počtu ani podílu rozhodného pro stanovení určené školy.
Kdo na ni má nárok?
- Nově platí, že nárok na jazykovou přípravu mají žáci s cizí státní příslušností, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců. Pro školní rok 2024/2025 platí výjimka, že nárok mají všichni cizinci, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 36 měsíců.
- Nárok se týká i dětí v přípravných třídách.
Jak vznikají skupiny pro jazykovou přípravu?
- Maximální rozsah jazykové přípravy se nově zvyšuje na 400 hodin, které lze čerpat po dobu 20 výukových měsíců (tj. doba prázdnin se nezapočítává).
- Nárok na jazykovou přípravu se pro přípravné třídy a základní školu sčítá, pokud dítě vyčerpá 200 hodin jazykové přípravy v přípravné třídě, má nárok na dalších 200 hodin v první třídě ZŠ.
- Zůstává v platnosti, že žáky rozdělujeme do skupin podle formy výuky (prezenční/distanční). Nově můžeme prezenční i distanční skupinu rozdělit zvlášť pro 1. a 2. stupeň, když bude mít každá z těchto skupin alespoň 2 žáky.
- Pokud ale škola nemá dostatečné personální nebo prostorové kapacity pro oddělené skupiny, může vzniknout smíšená skupina pro žáky 1. a 2. stupně.
- Dítě v přípravné třídě může být zařazeno pouze do prezenční skupiny.
- Pokud ve škole zůstane pouze jedna skupina s 1 nárokovým žákem, může výuka ČDJ tohoto žáka pokračovat, dokud žák nevyčerpá svůj nárok.
Nově jsou stanoveny počty žáků pro vznik skupin jazykové přípravy:
Skupina pro jazykovou přípravu | Počet žáků v první skupině | Počet žáků v každé další skupině |
Prezenční skupina pro 1. stupeň |
2 – 8 | 1 – 8 |
Prezenční skupina pro 2. stupeň |
2 – 10 | 1 – 10 |
Smíšená skupina pro 1. a 2. stupeň |
2 – 8 | 1 – 8 |
Distanční skupina | 2 – 5 | 1 – 5 |
Více informací naleznete v našem článku k jazykové přípravě nebo v metodice MŠMT.
Obsah článku