MŠMT Metodické materiály pro poradny

metodika_msmt_pro_spz

V září 2021 vydalo MŠMT Metodiku pro poskytování podpůrných opatření žákům s OMJ podle § 16 ŠZ, která byla aktualizována ke dni 2. 3. 2023. Materiál zpracovalo NPI ČR a META jeho vznik sledovala a průběžně komentovala. Cílem metodického materiálu je sjednotit postup poradenských zařízení, a to i v návaznosti na systém jazykové přípravy podle § 20 ŠZ.

S novelou školského zákona z roku 2016 se poradnám (ŠPZ včetně PPP) do okruhu vyšetřovaných žáků s možnými SVP dostali nově žáci, kteří nedostatečně rozumí či vůbec nerozumí vyučovacímu jazyku – žáky s odlišným mateřským jazykem. V roce 2019 vydala META Průvodce pro poradny při práci s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem. Cílem Průvodce bylo vytvořit rámec tématu podpory a vzdělávání žáků s OMJ, shrnout veškeré dostupné informace na jedno místo, zpřehlednit legislativu atd. Zároveň se průvodce věnuje vymezení rolí poraden a škol, které nejvíce souvisí s jazykovou diagnostikou a procesy při výuce češtiny jako druhého jazyka.

Náš Průvodce pro poradny je zcela v souladu s Metodikou MŠMT a jeho obsah je i nadále aktuální a prakticky využitelný.


V souvislosti s poskytováním poradenských služeb žákům z Ukrajiny vydalo MŠMT doporučení pro školské poradenské zařízení z roku 2022 a návazně doporučení k postupu především k odkladům školní docházky a žádostem o zařazení do přípravných tříd.