Následující materiál můžete používat od 2. třídy. Obsahuje základní slovní zásobu a jazykové učivo ke komunikačnímu okruhu ze školního prostředí – věci a osoby ve třídě. Je vhodný jako odrazový můstek do začátků.
Obsahový cíl:
• Žák vyjmenuje a pojmenuje věci a osoby ve třídě.
• Žák porozumí krátkým a jednoduchým instrukcím (př. _Vypni počítač!_)
• Žák vyhledá v textu klíčová slova a informace a odpoví na otázky.
• Žák na základě frází a jazykových struktur vypráví o sobě.
Jazykový cíl:
• Žák pojmenuje a zapisuje nová slova a spojí je s obrázkem (významem).
• Žák použije slovo v krátké větě.
• Žák k sobě přiřadí slovo napsané malým tiskacím písmem, velkým tiskacím a vázaným písmem.
• Žák rozlišuje měkké a tvrdé hlásky, do známých slov doplňuje i, í, y, ý.
• Žák vypíše slova s krátkými a dlouhými samohláskami.
• Žák spojí mužský a ženský rod.
• Žák určí rod podstatného jména.
Slovní zásoba:
věci, osoby, tabule, lavice, židle, stůl, umyvadlo, mapa, hodiny, konvička, květina, koš, okno, dveře, obraz, počítač, skříň, stěna, zásuvka, učitel, učitelka, spolužáci, spolužák, spolužačka, dívka/holka, chlapec/kluk, žák, žákyně; měkké souhlásky, tvrdé souhlásky, krátké samohlásky, dlouhé samohlásky, mužský/ženský/střední rod, pomnožná podstatná jména; Vietnam, sestra, báseň, anděl, podzim, zpívá, maluje, učí se, těší se, kamarád
Jazykové struktury:
To je/jsou …, Tady je/jsou …; Pojď k tabuli! Sedíme v lavicích. Vstaň ze židle! Pojď ke stolu! Umyj se v umyvadle! Ukaž na mapě! Kolik je hodin? Natoč vodu do konvičky! Zalij květiny! Vyhoď odpadky do koše! Otevři okno! Zavři dveře! Narovnej obraz! Vypni počítač! Vyndej ze skříně! Sundej ze stěny obraz! Zasuň do zásuvky! Poslouchej učitele! Poslouchej učitelku! Pomoz spolužákovi! Pozdrav dívku! Jsou to šikovní chlapci. Máme nového žáka. Máme novou žákyni.; Měkké/tvrdé souhlásky jsou …, Po … se píše tvrdé Y / měkké I. … je mužský/ženský/střední rod.; Jmenuje se …, Je z …, Je mu …, Chodí do … třídy., Má … sestry. Má rád …, Rád …; … znamená v češtině …, Jmenuju se …, Jsem z …, Je mi … let. Chodím do … třídy. Mám rád/a …, Rád/a …
Výukový materiál byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci II“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.