Práce s třídním kolektivem

Vícejazyčné dítě (dítě s OMJ), stejně jako každé jiné dítě, se potřebuje ve třídě i ve škole především cítit přijaté a vítané, navázat vztahy se spolužáky, najít mezi nimi kamarády. Díky tomu bude pak pochopitelně i celkově lépe prospívat a bude více motivované k zapojení do společných činností a k učení.

Tomu může napomoci nejen individuální podpora a péče ze strany učitelů, ale také pravidelná, a pokud možno dlouhodobá práce s třídním kolektivem, která prospívá nejen samotnému dítěti, ale i všem ostatním. Příchod nového dítěte s odlišnými kořeny do třídy, ať už na začátku školního roku, nebo v jeho průběhu, je totiž novou situací nejen pro něj samotné, ale i pro celý třídní kolektiv, zejména pokud se děti s podobnou situací dosud nesetkaly, nebo se s ní setkávají výjimečně.

Je vhodné nejen motivovat třídu, aby nově příchozího přijala a podpořila, ale i soustavně sledovat vzájemné vztahy, zda se podařilo dítě do kolektivu začlenit dlouhodobě, a formou vhodných aktivit s třídním kolektivem posilovat hodnoty, na kterých dobré vztahy stojí.

U vícejazyčných dětí (dětí s OMJ), podobně jako u dalších dětí, jež jsou v něčem „jiné“, je pravděpodobnější, že budou v třídním kolektivu trpět sociální izolací nebo že se stanou obětí šikany. Tomu lze předejít jedině pravidelným a dlouhodobým zařazováním vhodných aktivit pro práci s třídním kolektivem, ať už do třídnických nebo jiných hodin.

Zaměření aktivit:

Jednotlivé programy/bloky aktivit je ideální volit nejen podle věku žáků, ale i podle situací, jaké chceme ošetřit, a cílů, kterých chceme dosáhnout.

  • Pro vzájemné seznámení, navázání vztahů a spolupráce a nastavení společných pravidel na začátku školního roku (případně po návratu z distanční výuky) nebo ve třídách, které mají nový nebo obměněný kolektiv. Takovou situaci může ošetřit například blok několika adaptačních aktivit. Období nástupu do školy, začlenění do nového kolektivu je vždy pro dítě zátěžové a tyto aktivity mu mohou cestu k získání bezpečného a vlastního prostoru ve třídě podstatně usnadnit. Pro vzájemné seznámení dětí vyzkoušejte např. aktivitu Vizitka či poznávací hru Molekuly (její popis naleznete v našem online Průvodci začleňováním žáků s OMJ na s. 58). K dispozici vám mohou být i naše metodiky pro práci s třídním kolektivem s dětmi s OMJ. Mějme na paměti, že na adaptační aktivity je vždy nutné navázat další dlouhodobější péčí. Ať už v podobě dalších aktivit v rámci třídnických hodin, nebo pravidelným komunitním kruhem, či pravidelným zařazováním prvků psycho-sociální podpory do hodin běžné výuky apod.
  • Před příchodem nového vícejazyčného dítěte v průběhu školního roku pro přípravu třídního kolektivu na tuto situaci. Může se jednat například o jednorázový blok zacílený na toto téma (např. v rozsahu 1–3 vyučovacích hodin). Můžete se nechat inspirovat v článku Jednorázové aktivity pro podporu dobrých vztahů ve třídě. Najdete zde tipy na aktivity užitečné k zařazení před příchodem, při příchodu vícejazyčného dítěte a i dále.
  • Po příchodu nového vícejazyčného dítěte pro vzájemné seznámení a začlenění tohoto dítěte do třídního kolektivu. Také můžeme ošetřit jednorázovým zacíleným blokem. Tipy na aktivity po příchodu také naleznete ve výše zmíněném článku.
  • V průběhu celého roku pro dlouhodobé posilování vzájemných vztahů a spolupráce ve třídě, posilování respektujícího prostředí a empatie vůči sobě i druhým, rozvoj kompetencí pro předcházení konfliktům apod. Jak na to, se dozvíte v článku Dlouhodobá práce s kolektivem.

Role třídního učitele a nastavení komunikace

Při práci s třídním kolektivem je klíčová role třídního učitele, přičemž se osvědčuje spolupráce s metodikem prevence, který má dobrý přehled o dostupných zdrojích aktivit i preventivních programů. Přímo v hodinách a při zapojování do aktivit je neocenitelná také spolupráce s asistentem pedagoga, když ho máme ve třídě.

Pro vícejazyčné děti (děti s OMJ) bývá zapojení do aktivit ztíženo především nedostatečnou znalostí českého jazyka, proto doporučujeme zařazovat aktivity, které nevyžadují mnoho mluvení, mají bohatou vizuální oporu, nebo jsou pohybové či pracují s mimikou a prvky divadla. Jako pomůcku pro porozumění dětí s OMJ můžeme využít komunikační kartičky, ale také vizualizaci základních komunikačních pokynů, které mohou posloužit jako jednoduchá a názorná pomůcka pro všechny žáky. Obecně platí, že při práci s dětmi s neznalostí češtiny využíváme podpůrných materiálů (piktogramy, pracovní listy, obrázky) v maximální možné míře.

Využití třídnických hodin

K rozvíjení vzájemných vztahů mezi žáky, jejich vzájemného poznávání, respektu, spolupráce i komunikačních dovedností slouží cíleně třídnické hodiny. Ty jsou důležitou a neopominutelnou prevencí rizikového chování a vztahů.

V případě, že máme ve třídě žáky s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, je vhodné tomu uzpůsobit i třídnické hodiny. Musíme počítat s jazykovou bariérou a přizpůsobit aktivity tak, aby se žáci mohli bez potíží zapojit. Jedině tím budou aktivity přispívat ke stmelení celého kolektivu a posílení vzájemných vztahů ve třídě.

Před samotným plánováním třídnické hodiny je důležité si stanovit její cíle. V situaci, kdy je ve třídě přítomen vícejazyčný žák, lze uvažovat o následujících:

  • připravit třídu na příchod nového žáka s OMJ a umožnit jí zakusit si pocit, jaké to je, když nerozumím jazyku kolem, a prožít si projevy kulturních odlišností;
  • podpořit začlenění nově příchozího žáka s OMJ do kolektivu třídy, podpořit vzájemnou spolupráci a vztahy;
  • umožnit novému žákovi a jeho spolužákům, aby se vzájemně lépe poznali;
  • rozvíjet neverbální způsoby komunikace žáků, podpořit jejich empatii vůči žákovi s OMJ, který neumí česky, a podpořit vzájemnou pomoc.

Pomocí stanovených cílů lze pak vybrat vhodné aktivity, které směřují na dané oblasti. Součástí by měla být i příprava jednotlivých pomůcek a volba místa (např. je vhodné, aby hodina probíhala v kolečku, tj. mimo lavice, ale také záleží, na co jsou žáci zvyklí).

Pro vícejazyčného žáka můžeme v průběhu hodiny využít různé způsoby, abychom mu usnadnili pochopení:

  • využití vizuální opory (např. řeč doplňovat obrázky);
  • vyjadřovat se jednoduše (např. používat jednoduché a krátké věty);
  • použít google překladač;
  • obrátit se na jiného spolužáka, který ovládá stejný jazyk.

Třídnická hodina může mít následující strukturu:

1) Aktivita na rozehřátí (trvání: 10 min.)
Pro vzájemné naladění žáků a jejich aktivizaci může učitel nejprve zvolit krátkou pohybovou neverbální aktivitu. Žák s OMJ tuto aktivitu odpozoruje, následně se přidá, pokud chce. Pokud je nosná adaptační aktivita časově náročnější, je vhodnější od aktivity na rozehřátí upustit, aby byl v závěru hodiny čas na reflexi.

2) Nosná (adaptační) aktivita (trvání: 20-30 min.)
Jedná se o stěžejní aktivitu, která by měla sledovat konkrétní cíl (například učitel zvolí takovou aktivitu, jejímž cílem je vzájemné seznámení třídy s nově příchozím žákem s OMJ). Aktivita vyžaduje delší časový úsek.

3) Reflexe (trvání: 10 min.)
Reflexe je nezbytnou součástí nosné aktivity, nikdy ji nevynecháváme! Většinou učitel podněcuje reflexi kladením vhodných (otevřených) otázek, reflexe ale může proběhnout i neverbálně. Je potřeba si uvědomit, že reflexe není postavena na hodnocení programu či hodnocení jednotlivých dětí, ale na popisu situací a rozboru jednání či chování (tj. jedná se o diskusi o průběhu aktivity a pocitech).

Inspiraci, jak vést třídnické hodiny v heterogenním kolektivu s vícejazyčnými žáky, najdete v už zmíněných metodikách pro práci s třídním kolektivem s dětmi s OMJ, které jsou pro tyto žáky adaptované. Ale porozhlédnout se a vybrat si můžete i jinde: mimo jiné v Metodice práce třídního učitele s tématy osobností a sociální výchovy od Michala Dubce či v Metodice vedení třídnických hodin zpracované Pedagogicko-psychologickou poradnou Karlovy Vary.

Slovo na závěr: Práce s třídním kolektivem je velice náročná, a to nejen časově. Vyplatí se však investovat čas a energii do správně cílené a dlouhodobé podpory dobrých vztahů ve třídě. Společně tak tvoříme pro všechny bezpečné prostředí, ve kterém se mohou všichni cítit dobře a být přijímáni, stejně tak i vícejazyčné děti s odlišnými kořeny.

Doplňující články