Práce s chybou v ČDJ

Když žáci chybují (a oni vždycky chybují), mějte na paměti, že chyby jsou:

  • běžné
  • nevyhnutelné
  • zcela přijatelné

A proto:

  • nebojte se chyb a učte žáky se jich taky nebát
  • rozmyslete si, v jakých případech/situacích/aktivitách budete/nebudete chyby opravovat

Kdo může chyby opravovat?
Učitel, ale taky sám žák, spolužák, malá skupina spolužáků, celá třída, žáci či spolužáci pomocí učebnice. Vždy je potřeba zvážit, za jakých okolností a jakým způsobem je vhodné opravovat; vymezte jasně svou roli a roli žáků při opravách.

Jak opravovat?

pozitivně

– reformulací, otázkou, nákresem nebo zápisem chybné věty na tabuli, pomocí vtipu…

– nečekejte, až se žák sám opraví; řekněte moment, naznačte žákovi, že něco není v pořádku, pak počkejte a dejte mu druhou šanci

– používejte gesta (kruťte rukou, vztyčte prst) a neverbální komunikaci (upřený pohled či výraz ve tváři)

– nechte pokročilejší žáky opravovat chyby méně pokročilých tím, že si je zapisují

– používejte metodu polohlasitých oprav: žák, který ví, opraví chybujícího žáka polohlasně a vy jen kývnete na souhlas

věnujte čas prevenci typických chyb

využijte chyby žáka/ů k dalšímu výkladu či vysvětlení

– reagujte pozitivně, pokud si žáci stěžují na češtinu – oceňte, že se učí tak těžký jazyk a že to zvládají

– můžete se chybě žáka zasmát, ale je třeba hned vysvětlit, proč jste se zasmál/a

– pochvalte žáky za dobrou detektivní práci, za odhalení chyby, pokud uděláte chybu vy jako učitelé

– upozorněte žáky na to, že pokud používají obecnou češtinu, měli by rozlišovat, v jaké situaci ji používají; nenechávejte ji bez komentáře, protože žáci si pak tento způsob komunikace zafixují a mohou mít potíže ve formálních situacích (úřad, banka, obchod)

– držte se spisovného jazyka; pokud někdo mluví obecnou češtinou, neodmítejte, ale přeformulujte

– podporujte žáky v produkci, vymezte si jen některé situace, kdy je budete opravovat

opravujte důsledně, pokud vám jde o přesnost vyjádření, o nácvik nové fráze či konstrukce

opravujte výběrově, pokud vám jde o plynulost, hlavním kritériem je pak srozumitelnost

– zjednodušujte, ale nemluvte agramaticky!

Opravy písemného projevu

    • opravujte všechny chyby, ale rozlišujte způsob opravy – jevy, které mají žáci znát, třeba jen podtrhněte, ostatní (např. pokročilou gramatiku) opravte
    • usnadněte si co nejvíc opravování:
    • zadejte žákům co nejpřesněji, co mají psát
    • nabídněte jim možné varianty, jednotlivé formulace
    • kontrolujte jednotlivé fáze úkolů, tj. v poslední fázi (výstup) by už nemělo být tolik chyb, protože byly odstraňovány v průběhu psaní
    • mějte připraveno řešení úkolu (k rozdání na papíře)
    • nechte žáky konzultovat chyby mezi sebou (pod vaším dohledem)
    • veďte žáky k používání příruček a slovníků
    • využívejte ke kontrole zdatnějších žáků
    • k řádce, ve které je něco špatně, udělejte tečku nebo čárku, žák sám musí odhalit chybu a text přepsat správně
    • hodnoťte eseje krátkým písemným hodnocením (skvělé, výborné)
    • opravujte raději např. zeleně než červeně, používejte obrázky: sluníčka, úsměvy…
Více informací ke zpětné vazbě pro starší žáky naleznete rovněž ve třetí části článku Fáze psaní.

Opravy ústního projevu

  • brzděte příliš horlivé žáky, dejte nejdřív šanci tišším žákům; můžete například počítat do pěti, potom teprve mají horlivější možnost odpovědět
  • po individuálním projevu shrňte jen nejzávažnější chyby bránící porozumění

(volně upraveno podle příručky Nízkoprahové kurzy češtiny pro cizince)

Doplňující články