Učebnice a učební materiály pro žáky na 1. stupni ZŠ

Přehled učebnic a učebních materiálů pro výuku vícejazyčných žáků na 1. stupni ZŠ (věk 6-11), včetně nečtenářů a začínajících čtenářů.
Najdete zde top 10 doporučovaných učebnic a další vhodné výukové materiály.

Ve zkráceném seznamu jsou uvedeny ty učebnice, které se z našeho pohledu osvědčily a můžeme je doporučit, neboť jsou pro danou věkovou kategorii vhodné a v běžných knihkupectvích zpravidla snadno dostupné.
  • Lacinová, P.: Nečtu, nepíšu, učím se česky. CIC, o.p.s. 2018.
    Pracovní sešit pro nečtenáře a začínající čtenáře ke všem základním tématům pro začátečníky.
  • Garlin, E.: Materiály KIKUS (obrázkové karty, pracovní listy s obrázkovými kartičkami, pracovní listy pro práci rodičů a dětí). META, o.p.s. 2016.
    Ucelená metoda učení cizího jazyka pro předškolní děti a žáky prvních a druhých tříd funguje na základě obrázkových kartiček a jejich vzájemných kombinací.
  • Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2 (učebnice, pracovní sešit, metodika). Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010, 2012.
    Řada dvou učebnic včetně pracovních sešitů, metodik pro učitele a CD kopíruje učivo pro první a druhou třídu pro žáky s OMJ.
  • Janoušková, Z. (ed.) a kol.: Čeština do školy. CIC 2014.
    Učebnice pro začátečníky tematicky postavená na prostředí školy, kterou lze propojit s videi v rubrice Čeština do školy, obsahuje výklad témat a gramatiky, cvičení i metodiku pro učitele.
  • Kolektiv autorů: RODINNÝ KURZ – pracovní listy pro děti (8-14 let). CIC 2017, 2021.
    Pracovní listy k tématům, která se týkají především komunikace ve školním prostředí z perspektivy žáka české základní školy. Součástí souboru zip jsou i kartičky s obrázky a další aktivity do hodin. Videosemináře pro učitele nabízí metodická doporučení a názorná vysvětlení aktivit.
  • Halaštová, A. a kol.: Česky raz dva 1 a Česky raz dva 2. CIC 2022, 2023.
    Soubor materiálů pro výuku nově příchozích dětí z Ukrajiny obsahuje výukové materiály pro děti (fonetický úvod, 14 lekcí (kapitol) a gramatické shrnutí), materiály pro učitele s metodikou a rozšiřujícími gramatickými cvičeními a rozšiřující aktivity k výuce.
  • Táborková, J.: Hezky česky I, II. NIDV 2022.
    Učebnice češtiny jako druhého jazyka pro začátečníky a mírně pokročilé zahrnuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodickými pokyny. Každá lekce obsahuje obrázkové slovníky, jednoduchý výklad gramatiky a doplňková online cvičení.
  • Jaurisová, B., Pánová, M.: Prázdninová škola češtiny. NIDV 2016.
    Soubor materiálů k výuce češtiny jako druhého jazyka pro žáky začátečníky staršího školního věku obsahuje plán pro desetidenní intenzivní kurz doplněný sadou pracovích listů a doporučeními pro učitele.
  • Rohová, J.: Nový žák-cizinec v mé třídě. Raabe 2019.
    Metodika s praktickými pracovními listy chce pomoci učitelům 1. stupně ZŠ, kterým do třídy nastoupí dítě bez znalosti češtiny. Učebnice je koncipována tak, aby mohla být použita i žáky, kteří ještě nepíšou nebo se psát učí.
  • Kubíčková, K.: Abeceda – karty písmen. ZŠ Gutha Jarkovského 2010.
    Kartičky ke každému písmenu obsahují slovíčka, gramatiku a cvičení, další cvičení pro různě odstupňované úrovně najdete na doprovodných pracovních listech, lze také využít doprovodné materiály pro interaktivní tabuli.

1) Učebnice a učební materiály češtiny jako druhého jazyka

(uváděné materiály (abecedně řazené) jsou buď přímo určené vícejazyčným dětem a žákům, nebo jsou pro jejich výuku využitelné, ač jsou původně určené jiné věkové kategorii)

Začátečníci:

Čemusová, J., Dolečková P., Štindlová B., Štindl O.: Manuál pro učitele českého jazyka pro cizince bez znalosti latinky. Člověk v tísni, o.p.s. 2005.
Dalecká, J., Václavková, M.: Kurz českého jazyka pro začátečníky. Most PRO, o.p.s.
Flanderková, A.: Můj první pracovní sešit z ČJ – pro žáky cizince.
Garlin, E.: Materiály KIKUS. META, o.p.s. 2016.
Halaštová, A. a kol.: Česky raz dva 1 a Česky raz dva 2. CIC, 2022, 2023
Havlíková, D., Ošmera, R. (ed.): Česky s vlaštovkou 1, 2, 3, 4 (Jak učit češtinu jako druhý/cizí jazyk – pracovní listy pro výuku dětí i dospělých). AUČJC 2019-2023.
Hesová, A., Škodová, S.: Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky. VÚP 2010.
Janoušková, Z. (ed.) a kol.: Čeština do školy. CIC 2014.
Jaurisová, B., Pánová, M.: Prázdninová škola češtiny. NIDV 2016.
Kendíková, J.: Žák s odlišným mateřským jazykem v české škole. Pracovní listy s metodickými pokyny pro začleňování žáků s OMJ. Pasparta, 2021.
Kotyková, S., Lejnarová, I.: Čeština pro malé cizince 1, 2. Knižní klub 2005.
Kubíčková, K.: Abeceda – karty písmen. ZŠ Gutha Jarkovského 2010.
Lacinová, P.: Nečtu, nepíšu, učím se česky. CIC, o.p.s. 2018.
Procházková, P.: Sociokulturní minimum pro malé cizince. Obecně prospěšná společnost Nebelvír 2010.
Punčochář, M.: Vzdělávání dětí cizinců v Ústeckém kraji (Aplikace spisovného jazyka; Čeština kolem nás). Europa Concept CZ a Poradna pro integraci 2011.
Převrátilová, S. a kol.: Adaptovaná próza: O pejskovi a kočičce. Akropolis 2019.
RODINNÝ KURZ – pracovní listy pro děti (8-14 let). CIC 2017, 2021.
Rohová, J.: Nový žák-cizinec v mé třídě. Raabe 2019.
Svobodová, J.: Učím se česky. Pracovní učebnice 1 (Zoo), metodika. Harry Putz, 2012.
Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1 (učebnice, pracovní sešit, metodika). Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010.
Táborková, J.: Český jazyk pro cizince – Hezky česky I. NPI 2022.
Tenorová, A.: Hrátky s češtinou. ZŠ a MŠ náměstí Svobody 2.
Vojtkovská, P.: Annjong hasejo, paní učitelko (pracovní listy, pexesa, metodika). ZŠ Frýdek-Místek 2008.
Vyčichlová, H.: Ano, učím se česky. Most PRO, o.p.s. 2013.

Mírně pokročilí:

Halaštová, A. a kol.: Česky raz dva 2. CIC 2023.
Kořánová, I.: Česká čítanka. Adaptované texty a cvičení ke studiu češtiny jako cizího jazyka. Akropolis 2013.
Punčochář, M.: Vzdělávání dětí cizinců v Ústeckém kraji (Aplikace spisovného jazyka; Čeština kolem nás). Europa Concept CZ a Poradna pro integraci 2011.
Svobodová, J., Remediosová, H.: Učím se česky. Pracovní učebnice 2 (Aquapark). Harry Putz, 2018.
Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 2. Wolters Kluwer ČR, a. s. 2012.
Táborková, J.: Český jazyk pro cizince – Hezky česky II. NPI 2022.
Valášková, J.: Chci se domluvit. Jitřenka Valášková 2018.

Zapojování do výuky:

Březinová, I.: Vyprávění o symbolech České republiky (česká, ukrajinská verze). Spolek Zaedno 2021.
Dobešová, V.: Můj český slabikář (pro první třídy se žáky mluvící odlišným mateřským jazykem). Nakladatelství Dobešová Vladimíra 2019.
Dobešová, V.: Pracovní listy pro ZŠ s žáky-cizinci 1., 2. 3., 4. díl. Nakladatelství Dobešová Vladimíra.
Hartlová, K., Boháčová, D., Zayats, I.: Slovní druhy (soubor materiálů na doučování žáků s OMJ na ZŠ. CIC, o. p. s. 2022.
Kendíková, J.: Žák s odlišným mateřským jazykem v české škole 2, 3, 4 (vlastivěda, matematika, přírodověda). Pasparta 2021, 2023.
Kovářová Kostadinová, S.: Pražská abeceda. Spolek Zaedno 2019.
Kovářová Kostadinová, S.: Co všecko je Česko (česká, ukrajinská verze). Spolek Zaedno 2022.
Kovářová Kostadinová, S., Kuriščáková, L.: Brána do kouzelné Prahy. Spolek Zaedno 2017.
Kubíčková, K.: Abeceda – karty písmen. ZŠ Gutha Jarkovského 2010.
Punčochář, M.: Vzdělávání dětí cizinců v Ústeckém kraji (Česká republika na dlani). Europa Concept CZ a Poradna pro integraci 2011.
Překladové slovníčky v různých jazycích k jednotlivým předmětům. SPN 2002.
Rohová, J.: Mluvnice pro žáka-cizince na 1. stupni ZŠ. Raabe 2022.

2) České učebnice a učební materiály vhodné pro děti a žáky s OMJ

Čeština hravě. Kouzelné čtení. ALBI, 2024.
Časopisy Puntík, Tečka…
Eichlerová, I., Havlíčková, J.: Velké logopedické pexeso 1, 2, 3. Portál 2016, 2011.
Emmerlingová, S.: Když dětem nejde čtení 1, 2, 3. Portál 2016, 2013, 2011.
Hronová, A., Štindlová, B.: Učíme se (nejen) česky. Učebnice češtiny pro neslyšící děti. Jazykové centrum ULITA, 2011.
Chmelíková, V.: Hraj si a procvičuj – pracovní listy k učebnici Prvouky pro 1. ročník. Fraus 2014.
Jucovičová, D. a kol.: Interaktivní učebnice ČJ. D+H 2011.
Linc, V. Tabulky ke čtení I-III. SPN 1988.
Liscinskyová, C.: Čteme s porozuměním každý den. Nakladatelství Šafrán, 2014
Metsola, A.-M.: Počítání. Baobab 2016.
Mrázková, D.: Můj medvěd Flóra. Baobab 2007.
Nováková, I.: Zábavný pravopis. Portál 2009.
Novotná, A., Votruba, J.: Kdo jinému jámu kopá (lehko i vážný slovník pořekadel a přísloví). Práh 2013.
Pavlová, J.; Pišlová, S.: Barevná čeština (1.-5. ročník ZŠ). SPN 2004, 2005.
Pávková, B.: Logopedické pexeso a obrázkové čtení B – P – N – D – F – V- K. Computer Press 2008.
Pokorná, V.: Šimonovy pracovní listy. Portál 2007.
Treuová, H.: Pracovní sešit pro nápravu vývojových poruch učení v českém jazyce I. (pro 2. a 3.r.). Tobiáš 1998.
Přikrylová, M.: Barevné kamínky – Co vidíš, co slyšíš, co dovedeš: Můj domov. Fortuna 2002.
Rotraut, S. Bernerová: Obrázkové příběhy (Jaro, Léto, Podzim, Zima, Noc). Paseka 2011, 2015.
Rufertová, H.: Poznávej lidi a život v zemi, v níž žiješ. Fortuna 2002.
Schrimpfová, J. M.: Můj první slovník českého jazyka. Fraus 2008.
Stará, E.: NAUČ EDU ABECEDU. Euromedia Group, 2021.
Stará, E.: Povíš mi to? Hravé rozšiřování slovní zásoby. Mladá Fronta, 2015.
Stará, E: Žvanda a Melivo. Cvičení na rozvoj slovní zásoby. Pikola, 2018
Když myšky šeptají, Když roboti brebentí, Kouzelné čtení. ALBI
Šup, R.: Učíme se číst s porozuměním. SEVT 1995.
Zelinková, O.: Cvičení pro dyslektiky I.-VI. – Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. Série pracovních listů na český jazyk (6.-9. ročník). Nakladatelství Septima.

3) Metodické materiály a odborná literatura

Hamplová, M. a kol.: Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. META, o.p.s. 2024.
Doleží, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). AUČCJ 2013.
Doleží, L. a kol. Specifické poruchy učení a čestina jako druhý/cizí jazyk. AUČCJ 2017.
Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let. Fraus 2002.
Garlin, E.: Metoda KIKUS – Metodika. META, o.p.s. 2016.
Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Portál 2011.
Hrubá, J.: Čeština pro děti cizinců. Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Pedagogická fakulta MU, Brno 2004.
Kmentová, M.: Hudební činnosti při osvojování češtiny jako druhého jazyka. Metodický materiál pro výuku dětí s odlišným mateřským jazykem. NIDV 2016.
Kmentová, M. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko! Hudební činnosti v logopedické prevenci. Portál, 2018.
Kolektiv autorů META, o.p.s.: Vzdělávací obsah ČDJ. META, o.p.s. 2015.
Kolektiv autorů META, o.p.s.: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. META, o.p.s. 2011.
Kubíčková, K.: Zkušenosti s výukou v heterogenní třídě pro jazykovou přípravu. Metodická příručka. ZŠ Kostelec nad Orlicí 2011.
Nosálová, B. a kol.: Učíme češtinu jako druhý jazyk. META, o.p.s. 2018.
Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2 – METODIKA. Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010, 2012
Titěrová, K. a kol.: Organizujeme výuku češtiny jako druhého jazyka. META, o.p.s. 2018.