Adaptační plán (podle Infans konceptu) je schéma zpracované do přehledné tabulky popisující organizaci prvních dnů až týdnů docházky dítěte do MŠ.
Plán je strukturován do několika fází.
V prvních třech dnech přichází dítě do MŠ společně s rodiči a za hodinu s nimi opět odchází.
Čtvrtý den proběhne krátké odloučení a samostatný pobyt dítěte ve třídě (30 minut). Rodič je však k dispozici pro případ, že by dítě bylo rozrušené a potřebovalo jeho přítomnost.
Na základě reakcí dítěte se následně zvolí kratší (6 dní) či delší (2–3 týdny) trvání adaptačního procesu.
Při závěrečné fázi pobývá dítě ve třídě již samostatně, rodiče jsou k dispozici pro výjimečné případy.
Adaptace dle tohoto adaptačního plánu trvá zpravidla 3 týdny.
Berlínský model může posloužit jako příklad adaptačního plánu přizpůsobené určité skupině dětí (např. děti mladší tří let). Je užitečné, když si mateřská škola vytvoří vlastní adaptační plán na míru svým organizačním možnostem, který vychází z pedagogické koncepce MŠ.