Specifika výuky češtiny jako cizího jazyka u žáků mladšího školního věku (diplomová práce)

Práce je věnována tématu výuky češtiny jako cizího jazyka (ČCJ) u žáků mladšího školního věku. V teoretické části je pojednáno o specifických vlastnostech cílové skupiny a o didaktických zásadách výuky cizím jazykům. Jsou zde popsána specifika kognitivního vývoje jedince a s ním související sémiotické funkce, vývoj řeči a socializace. Dále je pozornost věnována aspektům výuky ČCJ u žáků mladšího školního věku, didaktickým zásadám, motivaci a využití didaktické hry. Zabýváme se také stručným srovnáním českého a německého jazykového systému s ohledem na potřeby výuky ČCJ. V následujícím oddíle je nastíněna aktuální situace výuky ČCJ na saských základních školách – důvody vedoucí k výuce ČCJ, zakotvení ve vzdělávacích dokumentech, přehled základních škol, na nichž je ČCJ vyučována, seznam dostupných učebnic.

Centrem DP je praktická část v podobě pracovních listů/materiálů a metodických komentářů, jež reflektují zkušenosti s výukou ČCJ na Lessingově základní škole v Zittau.