Učebnice a učební materiály pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přehled učebnic a učebních materiálů pro výuku vícejazyčných žáků na 2. stupni ZŠ (věk 11-15).
Najdete zde top 5 doporučovaných učebnic a další vhodné výukové materiály.

Ve zkráceném seznamu jsou uvedeny ty učebnice, které se z našeho pohledu osvědčily a můžeme je doporučit, neboť jsou pro danou věkovou kategorii vhodné a v běžných knihkupectvích zpravidla snadno dostupné.
  • Převrátilová, S. a kol.: Paráda! Učíme se česky. FF UK 2022.
    Elektronická učebnice ČDJ pro začátečníky na 2. stupni. Obsahuje 10 témat v souladu s Kurikulem ČDJ, výuku sociokulturních kompetencí, úvodů do předmětů a vybraných témat z českého jazyka.
  • Táborková, J.: Hezky česky I, II. NIDV 2022.
    Učebnice češtiny jako druhého jazyka pro začátečníky a mírně pokročilé zahrnuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodickými pokyny. Každá lekce obsahuje obrázkové slovníky, jednoduchý výklad gramatiky a doplňková online cvičení.
  • Titěrová, K., Vališová, P. a kol.: Levou zadní 1, 2: Čeština jako druhý jazyk. META 2018, 2024.
    Učebnice pro úroveň A1-B1 byly speciálně navržené pro věkovou kategorii 14-18 let, tematicky přizpůsobené tomu, aby byl žák co nejdříve schopen fungovat v české škole.
  • Cvejnová, J.: Česky, prosím Start, I, II, III. Karolinum 2011, 2013, 2012, 2017.
    Komplexní řada učebnic pro úrovně od úrovně A0 po B1, ve které žáci rozvíjejí všechny základní řečové dovednosti. Díl Start je určen těm, kteří dosud neumí psát latinkou.
  • Kořánová, I.: Česká čítanka. Adaptované texty a cvičení ke studiu češtiny jako cizího jazyka. Akropolis 2013.
    Texty z pera různých českých autorů (např. Čapek, Erben, Hrabal), adaptované pro úrovně od A2, na něž navazují gramatická cvičení, která se týkají především sloves, lze podle tématiky jednotlivých textů využít pro širokou škálu věkových skupin.

1) Učebnice a učební materiály češtiny jako cizího/druhého jazyka

(uváděné materiály jsou buď přímo určené dětem a žákům s OMJ, nebo jsou pro jejich výuku využitelné, ač jsou původně určené jiné věkové kategorii)

Antošová, J. a kol.: Třesky plesky, uč se česky! Čeština pro gymnázia 1. Staatsministerium für Kultur 2005.
Antošová, J. a kol.: Uč se česky, je to hezký! Čeština pro gymnázia 2. Staatsministerium für Kultur 2008.
Antošová, J. a kol.: Je to hezký, umět česky! Čeština pro gymnázia 3. Tematická textová učebnice. Gymnázium Pirna 2006.
Cvejnová, J.: Česky, prosím Start, I, II, III. Karolinum 2011, 2013, 2012, 2017.
Čemusová, J., Dolečková P., Štindlová B., Štindl O.: Manuál pro učitele českého jazyka pro cizince bez znalosti latinky. Člověk v tísni, o.p.s. 2005.
Dalecká, J., Václavková, M.: Kurz českého jazyka pro začátečníky. Most PRO, o.p.s.
Dousková, J., Štenclová K., Fraňková, L.: Česky vesele a hezky. Centa 2005.
Froulíková, L.: Zahrada českého jazyka. Academia 2003.
Froulíková, L.: Adam a Eva v Českém ráji. Academia 2008.
Havlíková, D., Ošmera, R.: Česky s vlaštovkou 1, 2 (Jak učit češtinu jako druhý/cizí jazyk – pracovní listy pro výuku dětí i dospělých). AUČJC 2019.
Hlaváčková, J.: Čeština pro cizince. Soubor metodických listů. ZŠ Staňkova, Brno 2010.
Holá, L.: Adaptovaná próza: Pohádky, Povídky malostranské, Pražské legendy, Staré pověsti české a moravské. Akropolis 2011, 2012, 2013.
Holá, L.: Čeština Expres 1, 2, 3, 4. Akropolis 2011, 2014, 2019.
Janoušková, Z. (ed.) a kol.: Čeština do školy. CIC 2014.
Jaurisová, B., Pánová, M.: Prázdninová škola češtiny. NIDV 2016.
Kol. autorů: Materiály pro výuku českého jazyka v Bavorsku. Stupeň A1+, A2. Mnichov 2011, 2013.
Kubíčková, K.: Abeceda – karty písmen. ZŠ Gutha Jarkovského 2010.
Matula, O.: Český den – materiály pro učitele češtiny jako cizího jazyka. Člověk v tísni, o.p.s. 2007.
Nekovářová, A.: Čeština pro život 1, 2. Akropolis 2006, 2012.
Procházková, P.: Sociokulturní minimum pro malé cizince. Obecně prospěšná společnost Nebelvír 2010.
Překladové slovníčky v různých jazycích k jednotlivým předmětům. SPN 2002.
Punčochář, M.: Vzdělávání dětí cizinců v Ústeckém kraji (Aplikace spisovného jazyka; Čeština kolem nás). Europa Concept CZ a Poradna pro integraci 2011.
Svobodová, J.: Učím se česky 1 (pracovní učebnice). Harry Putz, Liberec 2012, metodika.
Štindlová, B.: Česky v Česku I, II. Akropolis 2008.
Táborková, J.: Hezky česky I, II. NIDV 2016, 2017.
Tenorová, A.: Hrátky s češtinou. ZŠ a MŠ náměstí Svobody 2.
Titěrová, K. a kol.: Levou zadní 1: Čeština jako druhý jazyk. META 2018.
Vyčichlová, H.: Ano, učím se česky. Most PRO, o.p.s. 2013.

2) České učebnice a učební materiály vhodné pro děti a žáky s OMJ

Hronová, A., Štindlová, B.: Učíme se (nejen) česky. Učebnice češtiny pro neslyšící děti. Jazykové centrum ULITA 2011.
Chmelíková, V.: Hraj si a procvičuj – pracovní listy k učebnici Prvouky pro 1. ročník. Fraus 2014.
Janovec, L., Černá, M., Poláková, Z.: Dokážeš to! Český jazyk 5 – 9 (cvičebnice češtiny pro žáky základních škol). Klett 2010.
Jucovičová, D. a kol.: Interaktivní učebnice ČJ. D+H 2011.
Kořánová, I.: Česká čítanka. Adaptované texty a cvičení ke studiu češtiny jako cizího jazyka. Akropolis 2013.
Nováková, I.: Zábavný pravopis. Portál 2009.
Novotná, A., Votruba, J.: Kdo jinému jámu kopá (lehko i vážný slovník pořekadel a přísloví). Práh 2013.
Rufertová, H.: Poznávej lidi a život v zemi, v níž žiješ. Fortuna 2002.
Sýkorová, B.; Davidová, H.: Cvičebnice češtiny, čeština jako cizí jazyk A1-A2. Polyglot 2013.
Zelinková, O.: Cvičení pro dyslektiky I.-VI. – Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. Série pracovních listů na český jazyk (6.-9. ročník). Nakladatelství Septima.

3) Metodické materiály a odborná literatura

Hamplová, M. a kol.: Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. META, o.p.s. 2024.
Doleží, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. AUČCJ 2017.
Doleží, L. a kol. Specifické poruchy učení a čestina jako druhý/cizí jazyk. AUČCJ 2017.
Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let. Fraus 2002.
Holá, L.: Online metodiky ke všem učebnicím.
Hrubá, J.: Čeština pro děti cizinců. Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Pedagogická fakulta MU, Brno 2004.
Kolektiv autorů META, o.p.s.: Vzdělávací obsah ČDJ. META, o.p.s. 2015.
Kolektiv autorů META, o.p.s.: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. META, o.p.s. 2011.
Kubíčková, K.: Zkušenosti s výukou v heterogenní třídě pro jazykovou přípravu. Metodická příručka. ZŠ Kostelec nad Orlicí 2011.
Nosálová, B. a kol.: Učíme češtinu jako druhý jazyk. META, o.p.s. 2018.
Titěrová, K. a kol.: Organizujeme výuku češtiny jako druhého jazyka. META, o.p.s. 2018.