Přijímací řízení je náročný proces i pro rodiny, které se v českém prostředí běžně pohybují a orientují. Pro rodiny s migrační zkušeností může být český školský systém neznámý, tím spíše při přechodu jejich dítěte na střední školu. Připravili jsme pro ně:
- Balíček informací k přijímacímu řízení na SŠ včetně vzorů dokumentů pro vícejazyčné uchazeče přeložený do několika jazyků
- Přehlednou grafiku s důležitými termíny pro rok 2025
- Check-list pro přijetí na střední školu v roce 2025, který je k dispozici i v dalších jazykových verzích (nejdříve zvolte jazykovou verzi, poté klikněte na checklist).
Přijetí osob, které nejsou občany Evropské unie, ke studiu na střední škole je podmíněno prokázáním oprávněnosti pobytu na území ČR. Tuto skutečnost musí prokázat řediteli školy nejpozději při zahájení vzdělávání (§ 20 odst. 2 písm. c) a odst. 3 školského zákona).
Ke vzdělávání ve střední škole lze přijmout uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku nebo úspěšně ukončili základní vzdělávání před splněním povinné školní docházky, pokud tento zákon nestanoví jinak, a kteří při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí, zájmů a zdravotní způsobilosti.
Uchazeč tedy nemusí mít nutně splněných 9 let povinné školní docházky, pokud má ukončené základní vzdělávání jiným způsobem.
Podmínky přijetí na střední školu se řídí především vyhláškou č. 422/2023 Sb. a Metodickým materiálem k přijímacímu řízení ke střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři ve školním roce 2024/2025. Vše je také přehledně na informačním portálu MŠMT.
Podle výše uvedeného Metodického materiálu MŠMT (str. 4) musí být všechna hodnoticí, nikoli vylučující uchazeče při přijímání ke vzdělávání, pokud vylučující předpoklady nestanoví právní předpis (např. prokázání zdravotní způsobilosti, doložení potvrzení či žádosti k pobytu, úspěšné ukončení vzdělávání, stanovení hranice úspěšnosti apod.). V této souvislosti upozorňujeme, že bonifikaci ukončení devátého ročníku na úkor uchazečů, kteří se hlásí do středního vzdělávání po splnění povinné školní docházky bez ukončení 9. ročníku, považuje MŠMT za protiprávní.
Jaké doklady o předchozím vzdělání musí uchazeči doložit?
Doklad o splnění povinné školní docházky nebo o získání stupně základního vzdělání, nebo doklad o ukončení příslušného ročníku podle § 61 odst. 2 školského zákona při přijímání do prvního ročníku nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia.
Uchazeči z Ukrajiny s dočasnou ochranou
Zákon „Lex Ukrajina“ stanoví, že cizinec, kterému byla v České republice poskytnuta dočasná ochrana v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny po dobu kratší než 12 měsíců, může vysvědčení z předchozího vzdělávání zcela nebo z části nahradit svým čestným prohlášením (které obsahuje např. informaci o tom, ve kterých předmětech a jakým počtem bodů byl žák hodnocen, tím se zároveň doloží splnění povinné školní docházky jako podmínky přijetí na střední školu).
Pro tyto uchazeče nadále platí podmínka doložení zdravotní způsobilosti pro daný obor vzdělání – to nelze nahradit čestným prohlášením.
Další kola přijímacího řízení a možnost odvolání
Pokud žák není přijat na střední školu v prvním kole, není ještě nic ztraceno. Střední školy mohou vyhlásit další kola přijímacího řízení k naplnění předpokládaného stavu žáků.
Přihlášku může podat žák, který nebyl přijat v prvním kole na žádnou školu nebo se vzdal práva na přijetí. Žáci, kteří se chtějí ve druhém kole hlásit do maturitních oborů, musejí mít absolvovanou jednotnou zkoušku v prvním kole. Ve druhém kole se jednotná zkouška nekoná, ale zohledňuje se výsledek z prvního kola.
Ve třetím kole se výsledky jednotné zkoušky nemusí zohledňovat, je tedy plně v kompetenci ředitelů, na základě jakých kritérií budou žáky přijímat. Tato kritéria musejí být vyhlášena s předstihem.
Proti výsledku přijímacího řízení je možné se odvolat. Odvolání proti rozhodnutí ředitele o průběhu nebo výsledku přijímacího řízení je možné podat do 3 pracovních dnů ode dne zveřejnění výsledků. Odvolání se podává řediteli školy, který rozhodnutí vydal.
Přijetí do vyššího ročníku
Pokud se žák hlásí k zařazení do vyššího ročníku střední školy, postupuje ředitel střední školy v souladu s ustanovením školského zákona o přijímání žáků do vyššího ročníku a přihlédne k jeho znalosti českého jazyka a k úrovni dosaženého vzdělání, popř. mu určí rozdílovou zkoušku.
Ředitel školy může uchazeče přijmout do vyššího než prvního ročníku oboru středního vzdělání. V rámci přijímacího řízení může ředitel školy po posouzení dokladů uchazeče o předchozím vzdělávání stanovit jako podmínku přijetí vykonání zkoušky, a určit její obsah, termín, formu a kritéria hodnocení, a to v souladu s rámcovým vzdělávacím programem příslušného oboru středního vzdělání. V případě, že ředitel školy rozhodne o přijetí uchazeče, určí ročník, do něhož bude uchazeč zařazen.
Žáky z Ukrajiny s dočasnou ochranou, kteří se vzdělávají v ČR ne déle než 12 měsíců, mohou ředitelé SŠ přijmout do všech probíhajících ročníků, dle zákona Lex Ukrajina je lze přijmout i do probíhajícího 1. ročníku.
Přijetí žáka cizince ke studiu na střední škole je podmíněno prokázáním legálního pobytu na území ČR (dle § 20 odst. 3 školského zákona); tuto skutečnost musí prokázat řediteli školy nejpozději při zahájení vzdělávání. Pokud tuto podmínku cizinec nesplní, může ho ředitel školy přijmout ke studiu podmíněně, na dobu nezbytně nutnou k udělení dokladu, jímž oprávnění k pobytu prokáže. Legalitu pobytu občanů EU lze doložit identifikační kartou země EU.
Podmínkou je i předchozí splnění povinné školní docházky, nebo absolvování základní školy. Žák tedy doloží vysvědčení z 9. ročníku základní školy, nebo doklad o absolvování základní školy v případě, že ji absolvoval za méně než 9 let.
Žák také předloží doklady o předchozím vzdělávání na SŠ pro určení formy, obsahu a kritérií přijímacího řízení (včetně rozdílových zkoušek) a určení ročníku, do něhož bude uchazeč zařazen.
Při přijetí žáků s OMJ na střední školu se vyplatí oboustranná informovanost školy a žáka/zákonných zástupců žáka. O tom, jakými informacemi žáky a rodiče vybavit a jaké informace od nich naopak požadovat, se více dozvíte v části věnované komunikaci s rodiči. Při přijímání žáků do školy můžete využít také dopisy rodičům v různých jazykových verzích.
Přijmeme-li žáka bez dostatečné znalosti češtiny, je třeba promyslet také možnosti podpory, aby při vzdělávání neselhával.
Obsah článku